PILNE: Rząd wstrzymuje ważne zmiany na autostradach! Pas awaryjny z nową funkcją - od kiedy?

PILNE: Rząd wstrzymuje ważne zmiany na autostradach! Pas awaryjny z nową funkcją - od kiedy?

autostrada-a1-przyowice-czestochowa-1

Podaj dalej

Rząd wstrzymuje wdrażanie nowych programów na autostradach w całym kraju. Pomimo dużych prędkości osiąganych przez kierowców, to wciąż najbezpieczniejsze drogi do podróżowania. Nowy program inteligentnych autostrad, który chciał wprowadzić brytyjski rząd, budzi jednak sporo obaw. 

Autostrada i pas awaryjny – jak to ma działać?

autostrada-wypadek-hamulec-rumun

Inteligentna autostrada według ekspertów będzie bezpieczna tylko wtedy, gdy będziesz miał szczęście. Idea inteligentnych autostrad jest rozsądna. Wykorzystuje pobocze jako pas do jazdy „na żywo”, gdy droga jest wolna od wypadków. Jeśli jednak coś się wydarzy i pobocze będzie zajęte, na wyświetlaczach pojawią się duże czerwone znaki X, informujące o zamknięciu pobocza. 

Wszystko ma być monitorowane 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu – to oczywiste. Ale rzeczywistość jest nieco inna. Opóźnienie od momentu incydentu do zamknięcia pasa jest nieuniknione. To z kolei pozostawi kierowców biorących udział w incydencie na łasce 40-tonowych tirów, toczących się w niewiedzy o nadchodzącej tragedii i nieszczęściu. 

Ważne zmiany w projekcie

Sekretarz ds. transportu Grant Shapps ogłosił, że wdrażanie inteligentnych autostrad zostanie wstrzymane. Przynajmniej do czasu, gdy dostępne będą dane dotyczące bezpieczeństwa z pięciu lat testowych. Do tego rząd będzie musiał wdrożyć zalecenia zawarte w raporcie Komisji Transportu na temat inteligentnych autostrad. Czytamy w nim, aby:

diesel podatek Autostrada A1 Pyrzowice Częstochowa
fot. Paweł Klarecki/GDDKiA
  • wstrzymać konwersję dynamicznych, inteligentnych autostrad do czasu kolejnej Strategii Inwestycji Drogowych
  • zmodernizować więcej obszarów awaryjnych w istniejących programach
  • przeprowadzić niezależną ocenę skuteczności technologii wykrywania zatrzymanych pojazdów
  • zbadać wprowadzenie manewru korytarza ratunkowego do Kodeksu Drogowego
  • zbadać korzyści płynące z oceny bezpieczeństwa przeprowadzonej przez Urząd Kolei i Dróg

To dobra wiadomość dla bezpieczeństwa poruszających się po brytyjskich autostradach. Może lepiej byłoby jednak zamknąć pasy awaryjne na stałe i po prostu otwierać je w chwili, gdy prędkość spada poniżej określonej wartości? To pozwoliłoby rozładowywać korki i nie generowałoby niebezpiecznych sytuacji. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News