PILNE: Renault w ogromnych tarapatach! Francuska marka "jedną nogą w grobie"

PILNE: Renault w ogromnych tarapatach! Francuska marka "jedną nogą w grobie"

Podaj dalej

Renault jest na skraju bankructwa, a francuski producent mydlił wszystkim oczy. Sytuacja jest fatalna, a pożyczka którą zaciągnęło Renault na początku pandemii praktycznie się już skończyła. Ponadto, na przestrzeni ostatnich dwóch dekad sprzedaż tych samochodów w Europie spadła o milion egzemplarzy. Koniec wydaje się być nieuchronny. 

Poważne problemy Renault

Nowe logo Renault

To zdecydowanie nie jest najlepszy czas dla Renault. Według audytorów, sytuacja jest jeszcze gorsza, niż mogłoby się wydawać. Pożyczka, którą firma określała jako „rezerwę”, miała być jedynym sposobem na jej uratowanie. Tymczasem 80% pożyczonych pieniędzy już się skończyło. 

Renault od dziesięcioleci jest jednym z największych producentów samochodów w Europie, ale te czasy już dawno minęły. Marka, która w 2004 roku sprzedała 1 679 288 samochodów na Starym Kontynencie i miała takie gwiazdy jak Mégane, Laguna czy Clio, w zeszłym roku sprzedała zaledwie 638 198 samochodów. 

A o wspomnianych gwiazdach możemy tylko pomarzyć. Laguna nie żyje, Mégane czeka na elektryczną gilotynę, a Clio się jakoś trzyma. Tym niemniej, pojawił się Captur, który miał ratować Clio, ale sprzedaż wciąż nie zachwyca. 

renault-megane-rs-diesel

Pieniądze miały pomóc

Problem ten jest znany od dawna, więc w 2020 roku, kiedy nadeszła pierwsza fala koronawirusa, Renault wpadło w poważne tarapaty. Francuzi notowali ogromne straty i zwrócili się do francuskiego rządu o pożyczkę w wysokości 5 mld euro. Miały to być pieniądze „na czarną godzinę”, gdyby sytuacja się pogorszyła. 

Jak donosi Bloomberg, Renault w 2020 roku nie mówiło jednak całej prawdy o swojej sytuacji. W tym czasie firma nie potrzebowała pożyczki pod zastaw, ale zastrzyku finansowego, bez którego po prostu by nie przetrwała. W rzeczywistości, Renault wykorzystało prawie całą pożyczkę zapasową i dziś jest winien 4 miliardy euro z dostępnych 5. Pomyślicie pewnie, że pieniądze pomogły jej wstać na kolana?

Siedziba Renault
Siedziba Renault

Przyszłość rysuje się w czarnych barwach

Niezupełnie – zdaniem audytorów od wiosny 2020 roku niewiele się zmieniło. Elektromobilność też nie pomaga Francuzom. Hybrydy są drogie i nieprzekonujące, a elektryczne Megane opiera się tylko na sukcesie swoich poprzedników. Zdaniem audytorów firma musi zmienić i usprawnić swoje działanie, inaczej nigdy nie będzie w stanie zwrócić pożyczonych pieniędzy. 

Mówi się, że Renault ma „problem z rentownością strukturalną”, którego nie da się rozwiązać z pomocą magicznej różdżki. A ogólne usprawnienie firmy nie jest łatwym zadaniem. Państwo pozostaje jednym z kluczowych udziałowców firmy i za jej pośrednictwem będzie realizować swoją politykę społeczną, co dodatkowo utrudni dokonywanie masowych zwolnień. A bez tego Renault po prostu nie przetrwa. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News