PILNE: Renault kończy produkcję swojego bestsellera! To koniec - kultowa nazwa znika bezpowrotnie

PILNE: Renault kończy produkcję swojego bestsellera! To koniec - kultowa nazwa znika bezpowrotnie

renault-grand-scenic-koniec-produkcji

Podaj dalej

Dawny bestseller popularnej klasy samochodów kończy bez jakiegokolwiek następcy. Renault wycofuje z produkcji model, który w szczytowym okresie trafiał do 320 000 klientów (w samej Europie!) rocznie. W zeszłym roku było to aż o 96% mniej. Nic więc dziwnego, że Francuzi podjęli taką a nie inną decyzję. 

Renault kończy produkcję kultowego samochodu

renault-grand-scenic-koniec-produkcji
fot. Renault

Gdy był u szczytu, trafiał do prawie 320 000 klientów w samej Europie. W zeszłym roku liczba ta spadła aż o 96%. Renault nie chce ryzykować, więc kończy produkcję nieopłacalnego modelu. 

Jeszcze kilka lat temu producenci samochodów starali się wypełnić każdą możliwą lukę na rynku. Sprzedawali więc auta o pozornie absurdalnych koncepcjach, a liczby uzasadniały ich istnienie. Wraz ze stałymi naciskami regulacyjnymi, które naturalnie zwiększają koszty, istnieje również presja o obniżenie kosztów rozwoju i produkcji. Głównym przedmiotem zainteresowania stała się więc sprzedaż jak największej liczby takich samych lub niemal identycznych samochodów. Dlatego też z oferty znikają kolejne silniki, napędy, skrzynie biegów, czy wersje nadwozia. 

renault-grand-scenic-koniec-produkcji
fot. Renault

W innych okolicznościach wystarczyłoby, aby Renault sprzedawało 20 000 egzemplarzy danego modelu rocznie. Ale nie dziś. Francuski producent przestał przyjmować zamówienia na minivana o nazwie Scenic. Choć 7-miejscowa wersja Grand Scenic jeszcze pozostaje w sprzedaży, najprawdopodobniej podzieli los swojej mniejszej wersji. To zakończy 26-letnią erę, która rozpoczęła się w 1996 roku – żaden z tych samochodów nie będzie miał swojego następcy. 

Pamiętacie pierwsze Mégane?

renault-grand-scenic-koniec-produkcji
fot. Renault

Pierwsza generacja Renault Scenic była częścią linii modelowej Mégane, a dzięki wersji SX4 w pewnym stopniu wyprzedziła przyszłość. Konstrukcja napędy na wszystkie koła i plastiki ochronę były zwiastunem nowoczesnych crossoverów. Zainteresowanie wersją SX4 początkowo było ogromne, ale ostatecznie Francuzi sprzedali tylko 40 000 egzemplarzy. Powodem były problematyczne skrzynia biegów i system 4×4. Dzięki temu do dnia dzisiejszego przetrwało tylko około 2500 aut, co czyni ten model jednym z najrzadszych Renault. 

W 2003 roku pojawiła się druga generacja, która natychmiast osiągnęła sukces. Rok po premierze w samej Europie sprzedano 319 131 sztuk, a rok później 305 420. Później jednak zainteresowanie Scenikiem zaczęło spadać, a trzecia generacja nie przekroczyła nawet celu 200 000 rejestracji rocznie. To samo dotyczy obecnego modelu, którego spadek w ostatnich 3 latach był mocny. 

Ford ostatnim bastionem MPV

renault-grand-scenic-koniec-produkcji
fot. Renault

W świetle tych wyników biznesowych nie dziwi fakt, że Scenic dobiega końca. W końcu inni producenci również wycofywali swoje minivany. W 2020 roku zakończyła się sprzedaż VW Sharana, czy Seata Alhambry. Citroen zakończył sprzedaż C4 SpaceTourer. Czystka w segmencie MPV jest znacząca, a teraz dotarła również do Renault. 

Nie ma się czemu dziwić – rok temu Francuzi sprzedali tylko 3110 egzemplarzy tego samochodu. Również nie ma co liczyć na to, że te komfortowe, praktyczne i wygodne samochody kiedyś wrócą do łask. Dla rodzin z dziećmi poszukujących dużego, praktycznego MPV jedynym wyborem pozostaje więc Ford S-Max. A jeśli nie, masz pecha i musisz kupić SUV-a. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News