PILNE: Problemy z dostawami LPG! Kierowcy korzystający z tego paliwa nie zatankują swoich aut

PILNE: Problemy z dostawami LPG! Kierowcy korzystający z tego paliwa nie zatankują swoich aut

dacia-lpg-2

Podaj dalej

Choć podwyżki cen wcale ich nie ominęły, kierowcy tankujący LPG obserwują sytuację związaną z ropą naftową i cenami przy dystrybutorach nieco z boku. Posiadacze instalacji gazowych wciąż jeżdżą za stosunkowo niskie pieniądze, choć oczywiście większe niż jeszcze kilka miesięcy temu. Teraz okazuje się, że problemy z dostawami mogą spędzić sen z powiek także posiadaczom autogazu. 

LPG wciąż tańsze, ale z problemami

dacia-lpg-2
fot. Dacia

Problemy z dostawami LPG są już na tyle poważne, że Dacia – jedyny producent samochodów oferujący warianty Bi-Fuel w całej swojej gamie – tymczasowo zaprzestaje oferowania na rynku brytyjskim modeli spalających LPG. Wszystko z powodu bieżących problemów w łańcuchu dostaw skroplonego gazu ziemnego. 

Rumuńska firma przestała przyjmować zamówienia na Sandero i Dustera Bi-Fuel, które były jedynymi nowymi modelami dostępnymi w Wielkiej Brytanii z napędem LPG. Firma nie podała informacji, kiedy samochody będą ponownie dostępne. 

Rzecznik Dacii powiedział dla portalu Autocar: – Łańcuch dostaw LPG ma obecnie problemy, które powodują niedobory w przemyśle. Dacia tymczasowo zawiesi zamówienia na wersje wyposażone w silnik ECO-G niektórych swoich modeli. 

Dacia ma spory kłopot

dacia-lpg-2
fot. Dacia

Jak donosi publikacja, w Wielkiej Brytanii problem z niedoborem LPG jest już bardzo poważny. Jest to spowodowane mniejszą liczbą kierowców po pandemii, a także dodatkowych problemów z dostawami spowodowanych wojną w Ukrainie. Liczba stacji oferujących LPG w Wielkiej Brytanii spadła z 1400 do 368 w ciągu kilku lat. Jednocześnie wzrosły koszty LPG, zmniejszając korzyści w porównaniu z innymi paliwami. 

W Europie Dacia nadal oferuje warianty Bi-Fuel swoich modeli. Każdy z nich ma trzycylindrowy silnik 1.0 TCe z turbodoładowaniem, który może pracować zarówno na benzynie, jak i na LPG. Ten sam silnik oferowany jest również w Renault Clio i Captur. Na LPG silnik generuje 99 KM i 170 Nm, czyli nieco więcej niż na benzynie. Moc przekazywana jest na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni biegów. 

LPG oczywiście wciąż jest dużo tańsze niż benzyna czy Diesel, a do tego może pochwalić się niższą emisją CO2. W porównaniu do samochodów napędzanych CNG (gazem ziemnym), samochody Dacii mają duży zbiornik na paliwo, obok dodatkowych zbiorników na LPG. Dzięki temu ich łączny zasięg na obu paliwach wynosi prawie 1000 kilometrów. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News