PILNE: Polska broni się przed zakazem benzyny i Diesla! Wiceminister środowiska: "Potrzebujemy rozwiązań dla ludzi"

PILNE: Polska broni się przed zakazem benzyny i Diesla! Wiceminister środowiska: "Potrzebujemy rozwiązań dla ludzi"

diesel-benzyna-fit-for-55

Podaj dalej

W dniach 20-22 stycznia odbył się cykl nieformalnych spotkań ministrów UE ds. środowiska i energii. We francuskim Amiens nie zabrakło również wiceministra klimatu i środowiska, Adama Guibourge-Czetertyńskiego. W swoich wypowiedziach zaznaczał on, że Unia potrzebuje rozwiązań zorientowanych na ludzi, a każdy kraj członkowski powinien mieć elastyczność w zakresie wdrażania najbardziej optymalnych rozwiązań. Czy benzyna i Diesel są zatem bezpieczne?

Fit for 55 – co z zakazem benzyny i Diesla?

diesel benzyna gaz dopłaty do tankowania paliwo ceny
fot. pixabay

Cykl spotkań we Francji odbył się w dniach 20-22 stycznia. Podczas nich ministrowie UE podejmowali takie tematy jak sprawiedliwa transformacja, rosnące ceny energii, efektywność energetyczna, gospodarka wodorowa, czy walka z wylesianiem. 

Jednym z tematów podejmowanych podczas spotkań był pakiet „Fit for 55”. Jednym z jego założeń jest całkowite wycofanie samochodów benzynowych i typu Diesel ze sprzedaży w Unii Europejskiej. Choć Polska podpisała pakiet „Fit for 55”, wiceminister klimatu i środowiska ma co do niego pewne zastrzeżenia. 

Adam Guibourge-Czetwertyński:Potrzebujemy rozwiązań zorientowanych na ludzi, a w szczególności na grupy najbardziej wrażliwe. Zaproponowana architektura pakietu „Fit for 55” wydaje się nie odpowiadać na generowanie wyzwania społeczne. Tym samym akceptowalność samej transformacji może być ograniczona. Należy bardzo ostrożnie podejść do zmian, które mogą prowadzić do zwiększania obciążeń dla społeczeństwa i już na tym etapie odpowiednio zaadresować ryzyko wzrostu ubóstwa energetycznego – powiedział. 

 

Będzie dużo drożej?

Polska nie jest jedynym krajem, który ma wątpliwości co do pakietu „Fit for 55”, a tym samym – zakazu silników benzynowych i typu Diesel. To z pewnością jeden z wielu czynników, który wprowadziłby duże obciążenia dla społeczeństwa. Wszak wszyscy wiemy, ile kosztują samochody elektryczne i jak duże są to dysproporcje w porównaniu do klasycznej benzyny lub silnika typu Diesel. 

Wiceminister klimatu i środowiska odniósł się także do zmian wprowadzanych w państwach członkowskich. Zdaniem Polski: – priorytet powinien być położony na działania zapewniające maksymalną elastyczność krajom w zakresie wdrażania najbardziej optymalnych rozwiązań na rzecz transformacji, biorąc pod uwagę ich specyficzne uwarunkowania, w tym regionalne i społeczne. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News