PILNE: Polacy wkrótce zapłacą za paliwo dużo mniej? Kontrowersyjny pomysł rządzących nie spodoba się każdemu

PILNE: Polacy wkrótce zapłacą za paliwo dużo mniej? Kontrowersyjny pomysł rządzących nie spodoba się każdemu

dodatek-na-paliwo

Podaj dalej

Ostatnia seria podwyżek cen benzyny zmusza rządzących do poszukiwania kolejnych sposobów na to, aby paliwo było tańsze. Ten pomysł, początkowo zainicjowany przez Niemców, pojawia się teraz także w rozmowach na szczeblu Unii Europejskiej. Czy to oznacza, że Polacy wkrótce zapłacą za paliwo mniej? Kontrowersyjny pomysł nie spodoba się jednak każdemu. 

Nowe ograniczenia aby oszczędzać paliwo?

wyzsza-stawka-za-oc-nie-tylko-paliwo
fot. freepik

Według nieoficjalnych informacji na szczeblu unijnym politycy chcą wprowadzenia nowego ograniczenia prędkości, aby oszczędzać paliwo w czasach niedoborów energii. Niemieckie kluby samochodowe ostrzegają jednak, że ten kontrowersyjny pomysł może wcale się nie sprawdzić. 

Jeśli nie spędziłeś ostatnich miesięcy bez dostępu do Internetu, z pewnością wiesz o trwającej wojnie w Ukrainie. Niestety, ma to szkodliwy wpływ na dostępność wielu surowców, w tym benzyny i oleju napędowego. 

Oczywiście, około połowę kwoty za paliwo wciąż stanowią podatki i mają absolutnie fundamentalny wpływ na ostateczną cenę. Jednak zależność między podażą a popytem na benzynę i Diesla jest teraz bardzo wysoka. W obu przypadkach kluczowym dostawcą jest Rosja, z którą większość europejskich państw nie chce już współpracować. 

Kontrowersyjny pomysł może się nie sprawdzić

paliwo ceny
fot. freepik.com – coffeekai

Rozwiązaniem może być zwiększenie dostaw z innych miejsc, ale nie ma ich zbyt wiele. Alternatywą może być też zmniejszenie popytu. Od dawna jest to temat wałkowany w Niemczech i pojawił się ponownie. Nasi zachodni sąsiedzi myślą o wprowadzeniu ograniczenia prędkości 130 km/h na autostradach. Według informacji lokalnych mediów, do Niemców dołącza część europejskich polityków, którzy chcieliby wprowadzić limit 100 km/h w całej Europie. 

Niemieckie automobilkluby wyrażają jednak swoje zaniepokojenie, że taki pomysł na oszczędzanie benzyny i Diesla na nic się nie zda. Ich zdaniem, jeśli politycy chcą zmniejszyć zużycie energii, muszą szukać gdzie indziej. 

– Nawet organizacje ekologiczne szacują potencjalne oszczędności w emisji CO2 poprzez wprowadzenie ryczałtowego limitu 2 milionów ton rocznie. Przy całkowitej emisji CO2 w Niemczech na poziomie około 762 milionów ton rocznie, ograniczenia prędkości zmniejszyłyby emisje o zaledwie 2,6 promila – czytamy w oświadczeniu Automobilclub von Deutschland. 

paliwo-mandat-za-zbyt-wysokie-spalanie
fot. freepik

Kierowcy mogą decydować sami za siebie

Dodatkowo, według oficjalnych danych o ruchu drogowym, 80% kierowców nie jeździ szybciej niż 130 km/h, a tylko 2% osób jeździ szybciej niż 160 km/h. I to zazwyczaj tylko wieczorem lub w nocy. Sekretarz generalny automobilklubu, Lutz Leif Linden, opisuje całą próbę jako fałszywą. 

Debata na temat stawki ryczałtowej już dawno przekształciła się w polityczny błąd, który pojawia się przy każdej możliwej okazji. Mówi się, że teraz oszczędzamy energię. Ale to nie wymaga nowych przepisów, obywatele mogą sami decydować, czy chcą oszczędzać energię, jeżdżąc powoli – mówi Leif Linden. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News