PILNE: Podatek od przebiegu zastąpi podatek na paliwo! Kierowcy zapłacą dużo więcej niż dotychczas

PILNE: Podatek od przebiegu zastąpi podatek na paliwo! Kierowcy zapłacą dużo więcej niż dotychczas

bentley-continental-duzy-przebieg

Podaj dalej

Podatek na paliwo to tylko jedno z wielu źródeł dochodu państwa, ale nie pozostaje ono bez znaczenia. W rzeczywistości, jest ono tak duże, że rządy wielu państw zaczynają zastanawiać się, jak rozwiązać tę sytuację w przyszłości. Najnowszym pomysłem jest wprowadzenie podatku od każdego przejechanego kilometra. 

Podatek od przebiegu zastąpi podatek na paliwo

bentley-continental-duzy-przebieg

Rządy każdego państwa zazwyczaj opodatkowują kierowców opłatami rejestracyjnymi, drogowymi, czy podatkiem na paliwo. Fundusze te wspierają projekty infrastrukturalne, pomagając w utrzymaniu i budowie dróg publicznych. Podczas gdy opłaty rejestracyjne obowiązują w przypadku samochodów elektrycznych, kierowcy ci „unikają” podatku na paliwo, a wciąż korzystają z programów motywacyjnych. 

Kilka krajów już zajmuje się ulgami podatkowymi dla elektryków. Wielka Brytania ostatnio zmniejszyła swój program motywacyjny dla elektrycznych motocykli. Z drugiej strony, Włochy wzmocniły zaangażowanie na rzecz elektrycznej przyszłości, rozdzielając 650 mln euro ulg podatkowych dla kierowców elektryków. 

Jeśli jednak te dwie rozbieżne polityki nie świadczą o wieloaspektowym podejściu Europy do rewolucji elektrycznej, należy spojrzeć na pomysł Szwajcarów. 

honda-civic-przebieg-1

Czy jest złoty środek?

Bez możliwości pobrania podatku na paliwo od samochodów elektrycznych, Szwajcarzy zaangażowali Federalne Departameny Środowiska, Transportu, Energii, Komunikacji i Finansów do przedstawienia przyszłego podatku do końca 2023 roku. 

Każda propozycja będzie wymagała czasu na dopracowanie, ale Rada Federalna zamierza wprowadzić podatek najpóźniej do 2030 roku. Zgodnie z planem, właściciele elektryków zamiast podatku na paliwo mieliby płacić podatki proporcjonalne do ich przebiegu. Takie podejście wydaje się być trudne do uregulowania bez poświęcenia prywatności właściciela. 

Jednakże, w sytuacji gdy większość kierowców ładuje swoje pojazdy w domu, nałożenie podatku od energii elektrycznej, zamiast podatku na paliwo, stanowi dużą przeszkodę. Opodatkowanie pojazdu w oparciu o wykorzystanie jezdni może być rzeczywiście najbardziej uczciwą metodą finansowania projektów przez rządy. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News