PILNE: 23 listopada pierwsze miasto w Polsce wprowadza zakaz benzyny i Diesla! Kolejne będą lada moment

PILNE: 23 listopada pierwsze miasto w Polsce wprowadza zakaz benzyny i Diesla! Kolejne będą lada moment

diesel-benzyna-zakaz-tdi

Podaj dalej

23 listopada 2022 roku zapisze się w polskich kartach historii jako dzień, w którym pierwsze miasto w naszym kraju podjęło oficjalne decyzje dotyczące zakazu silników benzynowych i typu Diesel. Podczas sesji Rady Miasta radni Krakowa przyjęli uchwałę o utworzeniu strefy czystego transportu na terenie całego miasta. 

Diesel i benzyna zakazane

paliwo diesel benzyna lpg
fot. pixabay

Pierwsze zmiany w nowatorskim rozwiązaniu w Polsce i tej części Europy wejdą w życie w lipcu 2024 roku, a pełna wersja dokładnie 2 lata później. 

Łukasz Franek, Dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie: – Wypracowaliśmy, wspólnie z mieszkańcami poprzez konsultacje i uwzględniając zgłaszane opinie wersję, która była kompromisem. To optymalne rozwiązanie.

Strefy Czystego Transportu zakazujące poruszania się po miastach samochodów z silnikami benzynowymi czy typu Diesel są już stosowane w Europie od lat. To świetny sposób na poprawę jakości powietrza w miastach oraz dbanie o zdrowie ich mieszkańców. W samej Europie obowiązuje już ponad 300 takich stref, a w przygotowaniach jest kolejnych 200. Również w Polsce trwają takie prace. 

Transport drogowy jest odpowiedzialny za emisje pyłów zawieszonych PM10, PM2,5, a przede wszystkim rakotwórczych tlenków azotu (NOx). Dowodem na to są badania wskazujące, że po wymianie pieców w Krakowie nie zniknął całkowicie problem z jakością powietrza.

paliwo diesel benzyna
fot. freepik

Strefa obejmie całe miasto

Obszar krakowskiej Strefy Czystego Transportu będzie pokrywał się z granicami administracyjnymi miasta Krakowa. Uchwała przewiduje dwa etapy wprowadzenia strefy. Do Krakowa wciąż będzie można wjechać samochodami o różnym napędzie, ale pod pewnymi warunkami. 

Pierwszy etap będzie miał miejsce w lipcu 2024 roku. Wówczas w mieście pojawi się zakaz najstarszych i najbardziej zanieczyszczających silników typu Diesel i benzynowych. Tych ponad 30-letnich. 

  • Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 stycznia 2023 r. będą podlegały bardzo łagodnym ograniczeniom. Do Krakowa wjadą pojazdy zasilane benzyną/LPG o min. normie Euro 1. A w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o min. normie Euro 2. 
  • Pojazdy zarejestrowane po 1 marca 2023 r. będą podlegały surowszym ograniczeniom, takim jak docelowo zostaną wprowadzone w drugim etapie (min. norma Euro 3 dla pojazdów zasilanych benzyną/LPG, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o min. normie Euro 5).

Drugi etap obowiązywania SCT zacznie się w lipcu 2026 r. I tu już ograniczenie wjazdu będzie dotyczyło samochodów ponad 26-letnich (benzyna) oraz ponad 16-letnich (diesel). Czyli do Krakowa wjadą wyłącznie pojazdy zasilane benzyną/LPG o min. normie Euro 3. A w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o min. normie Euro 5.

ten-nowy-diesel-bije-wszystkie-rekordy
fot. freepik

Będą też wyjątki

Uchwała przewiduje też kilka wyjątków. “Pojazdy zarejestrowane przed 1 marca 2023 r., których właścicielami są osoby, które ukończyły co najmniej 70 lat najpóźniej 1 marca 2023 r., i prowadzone przez nie, nie będą objęte wymogami strefy” – mówi dyrektor ZTP Łukasz Franek. Dodatkowo od zakazu wjazdu i poruszania się po SCT zwolnione są pojazdy posiadające odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne. Po mieście będą też bez ograniczeń mogły jeździć pojazdy służb mundurowych, czy służb ratowniczych. Ale też pojazdy specjalne jak koparki czy food trucki. 

Strefa będzie dotyczyła wszystkich pojazdów, także spoza Krakowa czy Polski.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News