PILNE: Paliwo syntetyczne wraca do gry! Teraz jest dużo tańsze od tego, które tankujesz

PILNE: Paliwo syntetyczne wraca do gry! Teraz jest dużo tańsze od tego, które tankujesz

paliwo-syntetyczne-wraca-do-lask

Podaj dalej

Benzyna i Diesel są już tak drogie, że paliwo syntetyczne wraca do łask. Mówi się o nim od lat, jednak w czasach benzyny za 4,50 zł/l i stabilnego zużycia rosyjskiej ropy miało ono jedynie sens pod względem redukcji emisji CO2. Ale teraz sytuacja jest znacznie inna. 

Paliwo syntetyczne wraca do gry

lpg-juz-nie-jest-najtansze-paliwo-obniza-technologia
fot. freepik

Dziś a paliwo musimy zapłacić na stacji ogromne pieniądze. Benzyna kosztuje pod 7 zł/litr, a Diesel nawet pod 8 zł/litr. To oznacza, że wraca temat syntetyków, które jeszcze kilka tygodni temu wydawały się być bardzo drogą, ekologiczną alternatywą dla ropy naftowej. Teraz jest jednak zupełnie inaczej. 

Stawianie wszystkiego na jedną kartę jeśli chodzi o przyszłość motoryzacji nie jest rozsądne. Tym bardziej, jeśli taka procedura ma być motywowana celami pozaekonomicznymi. Dlatego nie jest łatwo popierać w pełni elektormobilność w takiej formie, w jakiej jest ona nam serwowana. Oczywiście sam napęd elektryczny nie jest niczym złym, ale presja polityczna związana z elektryfikacją nie prowadzi do nikąd. 

stary-sprawdzony-sposob-na-tanie-paliwo
fot. freepik

Ostatnie dwa lata bardzo dobitnie pokazały nam, że należy uwzględniać czynniki, które zmieniają cały świat w ciągu kilku dni. Przecież gdyby ktoś na początku marca 2 lata temu powiedział wam, że niedługo nie będziecie mogli wyjechać zagranicę, wyśmialibyście go. Byłoby podobnie, gdybyście usłyszeli o wojnie tuż za naszą wschodnią granicą. Te wydarzenia nieodwracalnie wpłynęły na nasz świat. 

USA i Europa wycofują się z rosyjskiej ropy

Stany Zjednoczone i Europa już wycofują się z rosyjskiej ropy, a przede wszystkim z rosyjskiego gazu. Jednak tak zwane Zielone Porozumienie, Zielony Ład, w dużej mierze opierał się na tym właśnie gazie. Elektrownie gazowe miały zastąpić elektrownie węglowe i jądrowe. W tej chwili nie wydaje się to być jednak zbyt prawdopodobne. 

paliwo-syntetyczne-wraca-do-lask
fot. Porsche

To oznacza również, że coraz mniej „czystej” energii będzie dostępnej dla elektryków. Co więcej, problemem nie jest tylko dostawa energii elektrycznej. To samo dotyczy cen za paliwo – benzynę i Diesel. Nie można było nie zauważyć, jak drogie są benzyna i Diesel. 

I tutaj wchodzą do gry inne alternatywy – jedną z nich jest paliwo syntetyczne. Tworzone bez udziału ropy naftowej może zasilać praktycznie wszystkie istniejące samochody spalinowe. Porsche i Siemens chcą rozpocząć latem tego roku produkcję paliwa syntetycznego w nowej fabryce w Chile.

Duże zapotrzebowanie – uda się spełnić?

paliwo-stacje paliw
fot. freepik

W 2019 roku wszystkie samochody osobowe i dostawcze w Niemczech zużyły 42 miliardy litrów benzyny lub oleju napędowego. W pierwszej partii Porsche wyprodukuje tylko 130 000 litrów paliwa syntetycznego, co jest słynną kroplą w morzu potrzeb. Wzrost produkcji do 550 mln litrów w latach 2024/2026 wygląda obiecująco, ale takich zakładów musiałoby powstać mnóstwo, aby uspokoić potrzeby samych Niemiec, a co dopiero Europy. 

To jest jednak problem, który da się rozwiązać. Gorzej może być z energią elektryczną. W Chile co prawda są bardzo silne wiatry, które wieją przez 270 dni w roku, a syntetyczne paliwo rzeczywiście można produkować z prawdziwie ekologicznej energii. W tym procesie prąd będzie jednak bardzo drogi. 

Narazie wydaje się, że żadne pojedyncze rozwiązanie nie będzie w stanie zastąpić rosyjskiej ropy naftowej i obniżenia cen do poziomu sprzed kilku tygodni/miesięcy. Nie zmienia to jednak faktu, że paliwo syntetyczne ma bardzo duże szanse stać się teraz tym, czego potrzebujemy. Tańszą alternatywą dla rosyjskiej ropy. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News