PILNE: Paliwo na naszych stacjach w ogniu krytyki! Eksperci wskazują, dlaczego nie powinniśmy go tankować

PILNE: Paliwo na naszych stacjach w ogniu krytyki! Eksperci wskazują, dlaczego nie powinniśmy go tankować

diesel hurt cena paliwo

Podaj dalej

Eksperci Stowarzyszenia Przemysłu Mechanicznego krytykują unijny plan wycofania silników spalinowych w samochodach. W ogniu krytyki znalazło się paliwo, które tankujemy na naszych stacjach benzynowych. Zdaniem ekspertów to właśnie ono jest głównym źródłem problemów. 

To paliwo jest problemem, a nie silnik

benyzna 95 paliwo
fot. freepik

Plan Komisji Europejskiej, aby od 2035 roku zakazać sprzedaży silników spalinowych został skrytykowany przez grupę ekspertów inżynierów. Od tego czasu UE chce dopuszczać na naszym rynku wyłącznie pojazdy elektryczne z bateriami i ogniwami paliwowymi. 

Stowarzyszenie Przemysłu Inżynierii Mechanicznej (VDMA) to grupa niemieckich i innych europejskich firm z siedzibą we Frankfurcie. Ich zdaniem, głównym źródłem problemu jest paliwo kopalne, a nie technologia silników spalinowych. Twierdzą też, że plan UE będzie oznaczał, że 160 000 ludzi w Europie straci pracę. To z kolei stworzy ogromne zagrożenie sile przemysłowej Starego Kontynentu. 

Karl Haeusgen, prezes VDMA, powiedział: – Zamiast skutecznie zakazać silników spalinowych poprzez ograniczenie do zera wszystkich emisji z rur wydechowych, należy zastosować wszystkie opcje napędu przyjaznego dla klimatu. Silnik spalinowy napędzany neutralnymi pod względem emisji CO2 ekologicznymi paliwami (eFuel), pozostaje niezbędnym uzupełnieniem elektryfikacji transportu drogowego. W końcu to nie silnik jest problemem, ale dotychczas używane paliwo kopalne.

diesel ceny paliwo
fot. freepik

Co zrobi Unia Europejska?

Plan Komisji Europejskiej dotyczący wycofywania silników spalinowych jest obecnie omawiany w Parlamencie Europejskim. Komentarze VDMA pojawiły się po uruchomieniu nowego programu oceny cyklu życia Green NCAP. Ten sugeruje, że większe pojazdy elektryczne mogą nie być tak przyjazne dla środowiska, jak wcześniej sądzono. Szerzej o tych badaniach pisaliśmy TUTAJ. 

Marki takie jak Porsche już inwestują bardzo duże sumy pieniędzy w paliwa syntetyczne i biopaliwa. Niektóre badania poddają jednak w wątpliwość przyjazność dla środowiska tych ostatnich. 

Musimy pamiętać również o wielu ograniczeniach, jakie wciąż mają samochody elektryczne. Nie chcemy zabrzmieć tutaj zbyt pesymistycznie, bo auta te mają też szereg zalet. Ale są przede wszystkim koszmarnie drogie, infrastruktura ładowania nie jest nawet bliska tego, by nazwać ją gotową. Nie mówiąc już o tym, że baterie w samochodach elektrycznych po 7-8 latach nadają się tylko na złom.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News