PILNE: Od 1 stycznia nowe przepisy dot. przeglądu technicznego! Nowy punkt na liście to duży problem dla wielu kierowców

PILNE: Od 1 stycznia nowe przepisy dot. przeglądu technicznego! Nowy punkt na liście to duży problem dla wielu kierowców

fałszywy przegląd techniczny widmo kara grzywna

Podaj dalej

Od 1 stycznia 2023 roku badanie techniczne samochodów ulegnie zmianie. Nowe przepisy mają objąć dodatkowy punkt na liście, który będzie oznaczał, że mnóstwo samochodów nie przejdzie badania. A co za tym idzie, nie zostaną dopuszczone one do ruchu. O co dokładnie chodzi?

Nowe przepisy dot. badania technicznego

samochód przegląd oc
fot. pixabay

Badania techniczne od przyszłego roku będą jeszcze bardziej skrupulatne i zaostrzone. Nowe przepisy, które mają wejść w życie 1 stycznia 2023 roku, zostały stworzone z myślą o zwalczaniu emisji zanieczyszczeń szkodliwych dla zdrowia i środowiska. Nie mają jednak one nic wspólnego z silnikami benzynowymi czy typu Diesel. 

W wielu krajach już bada się emisję gazów cieplarnianych, a teraz nowe przepisy ustalą dodatkowo kontrolę cząstek emitowanych przez klocki hamulcowe. Taki pomysł chce już od przyszłego roku wprowadzić Francja, a za nią z pewnością pójdą kolejne europejskie kraje. 

Jak zapewne wiecie, podczas hamowania klocek hamulcowy styka się z tarczą, powodując tarcie, w wyniku którego nasz samochód się zatrzymuje. W wyniku tego tarcia, powstają również drobne cząstki. Zjawisko to może się uwydatnić, jeśli klocki hamulcowe lub tarcze są zużyte, ale nie tylko. Uwzględniany będzie również stan zużycia opon. 

Hamulce kluczowe nie tylko dla bezpieczeństwa

jazda samochodem tankowanie
fot. pixabay

Od 1 stycznia emisje drobnych cząstek z klocków hamulcowych i opon będą systematycznie mierzone, koło po kole. Tym samym punkty kontroli będą stopniowo wyposażane w urządzenia pomiarowe, które będą w stanie dokonywać pomiarów z dokładnością do 0,1 mikrometra drobnego pyłu. 

Aby zmierzyć emisje, urządzenie pomiarowe ma wychwytywać cząstki o średnicy mniejszej niż 0,1 mikrometra. Pomiary będą dokonywane około 30 cm od koła w ruchu, przy ciągłym hamowaniu, mierzonym między 160 a 0 km/h. Na chwilę obecną nie jest jeszcze znana dokładna skala, która mogłaby doprowadzić do nie zaliczenia badania. Nie wiadomo też, jak rozwiązana zostanie kwestia hamulców bębnowych, gdzie większość cząstek pozostaje w środku. 

Producenci już szukają rozwiązań, aby temu zaradzić. Jednym z nich jest integracja cząstek stałych z każdym zaciskiem, system odsysania cząstek, a nawet przywrócenie hamulców bębnowych. Na pewno zauważyliście, że kilka modeli elektrycznych, czasem nawet topowych – zwłaszcza w Grupie VW – ma hamulce bębnowe z tyłu. W ten sposób niemiecka grupa wyprzedza te przyszłe standardy. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News