PILNE: Od sierpnia nowy podatek 70 zł za dzień na benzynę i Diesel. Nowe dane pokazują, jak absurdalna jest to opłata

PILNE: Od sierpnia nowy podatek 70 zł za dzień na benzynę i Diesel. Nowe dane pokazują, jak absurdalna jest to opłata

diesel benzyna ceny paliw paliwo

Podaj dalej

Nowe oficjalne dane pokazują, że rozbudowa strefy ULEZ i dodatkowy podatek na benzynę i Diesel nie przyspieszyły redukcji szkodliwych zanieczyszczeń. Opłata nałożona na kierowców miała oczyścić powietrze w stolicy, ale liczby są bezlitosne. 

Nowa opłata na benzynę i Diesel

diesel benzyna paliwo
fot. freepik

Między styczniem a marcem 2021 roku – zanim strefa ULEZ została rozszerzona na całe śródmieście Londynu – emisje dwutlenku azotu w centrum były o 56% niższe, niż oficjalny szacunek Transport of London, gdyby nie wprowadzać w ogóle takiej strefy. Te same emisje dwutlenku azotu były o 21% niższe w pozostałej części Londynu. 

Od stycznia do marca 2022 roku po ekspansji ULEZ, liczby te spadły do 44% i 20% poniżej szacunków odpowiednio dla centrum Londynu i reszty śródmieścia. Czy podatek na benzynę i Diesel działa?

Ze względu na czynniki zewnętrzne, takie jak niedobory paliwa, blokady Covid i kryzys kosztów życia, który ma wpływ na użytkowanie samochodów i emisje, Transport of London powiedział, że „trudno jest ostatecznie przypisać zmiany emisji i stężenia skutkom ULEZ”.

Czy to ma w ogóle sens?

samochody elektryczne samochód ekologia diesel benzyna
fot. pixabay

Niemniej jednak, burmistrz Londynu Sadiq Khan zamierza rozszerzyć strefę pobierania opłat 70 zł na cały Londyn od sierpnia 2023 roku. 

Wiadomość ta spowodowała, że konserwatywni politycy, w tym posłowie okręgów wyborczych w Londynie, zaczęli kwestionować, czy dalsza ekspansja ULEZ będzie opłacalna. 

Tymczasem były premier Boris Johnson powiedział: – Kolejny podatek dla rodzin, firm i vanów, reszta uderzy w ludzi w tym momencie, gdy próbujemy zachować trochę pieniędzy w naszych kieszeniach.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News