PILNE: Nowe przepisy dotyczące stacji benzynowych! "Opłata roczna" dla kierowców tankujących to paliwo

PILNE: Nowe przepisy dotyczące stacji benzynowych! "Opłata roczna" dla kierowców tankujących to paliwo

paliwo-nowe-przepisy

Podaj dalej

Kierowcy tankujący to konkretne paliwo mogą liczyć na szereg zmian. Ustawodawcy chcą wprowadzić nowe przepisy i pobierać „opłatę roczną” od stacji benzynowych i parkingów, które nie są przystosowane dla jednego rodzaju samochodów. Do tej pory opłata wynosiła zaledwie 90 zł – to ma się zmienić. 

„Opłata roczna” dla kierowców tankujących to paliwo

diesel ceny paliwo
fot. freepik

Rządy wielu państw na całym świecie zastanawiają się, jak skusić kierowców tankujących tradycyjne paliwo do przesiadki na samochody elektryczne. Te – przy obecnych cenach na stacjach – mogą być kuszące dla coraz to nowej grupy klientów. Ale aby tak się stało, należy poprawić infrastrukturę. 

Vancouver chce pobierać opłaty roczne na stacjach benzynowych i parkingach, które nie posiadają ładowarek elektrycznych. Kierowcy tankujący to paliwo w Kanadzie mogą liczyć na spore ułatwienia już od 2025 roku. Wszystko dlatego, że licencja na prowadzenie stacji benzynowej wzrośnie z 90 zł do ponad 32 000 zł – jeśli nie będzie ładowarki. 

paliwo diesel tankowanie

Podobnie sytuacja wygląda z parkingami. Jeśli właściciel obecnie płacił za licencję około 500 zł rocznie, od 2025 roku opłata ta wyniesie dokładnie tyle samo, ile w przypadku stacji benzynowych. To daje nadzieję dla kierowców jeżdżących elektrykami – czy podobna strategia sprawdziłaby się w Polsce?

Dodatkowe ładowarki, oprócz benzyny i Diesla

Jak to dokładnie ma wyglądać? Stacje benzynowe musiałyby dostarczać przynajmniej ładowarki o mocy 50 kW. Parkingi musiałyby natomiast oferować 26,6 kW mocy, co odpowiada czterem ładowarkom o mniejszej mocy. Pozwalają one doładować elektryka na około 20-50 kilometrów zasięgu w godzinę. 

Tesla-ladowanie-rachunek-za-prad
fot. Tesla

Ratusz w Vancouver uważa, że program przyspieszy wprowadzenie punktów ładowania elektrycznego w mieście. Ma on także pomóc porzucić paliwo kopalne na rzecz samochodów elektrycznych. Ankieta przeprowadzona w 2021 roku wśród 12 000 mieszkańców Vancouver pokazała, że ograniczona dostępność opcji ładowania zniechęcała kierowców do przesiadki na elektryka. 

Propozycja jest niezłym sposobem dla urzędników Vancouver na rozbudowę miejskiej infrastruktury ładowania bez ponoszenia kosztów. W rzeczywistości program mógłby zebrać prawie 5 milionów dolarów. To oznacza, że do 2030 roku około 30% stacji i 40% parkingów wprowadzi ładowarki. To zwiększy ich ilość w mieście o około 100. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News