PILNE: Nowe kuriozalne przepisy Unii Europejskiej. Już nie tylko benzyna i Diesel złe - teraz również elektryki!

PILNE: Nowe kuriozalne przepisy Unii Europejskiej. Już nie tylko benzyna i Diesel złe - teraz również elektryki!

mercedes-eqxx-ladowanie-diesel

Podaj dalej

Unia Europejska po tym, jak wydała wyrok na samochody z silnikami benzynowymi i typu Diesel, zabiera się za elektryki. Tak, tak – za te same elektryki, które od lat forsuje jako alternatywa dla tradycyjnego silnika spalinowego. UE chce oznaczyć lit jako niebezpieczny dla zdrowia, a to fatalna wiadomość dla samochodów elektrycznych. 

Nowe przepisy UE fatalne dla elektryków

Porsche Taycan GTS
fot. Porsche

Lit jest jednym z najważniejszych składników akumulatorów do samochodów elektrycznych. Teraz produkcja może być znacznie utrudniona. Unia Europejska chce bowiem oznaczyć lit jako niebezpieczny dla zdrowia. Skoro nie benzyna, nie Diesel i nie elektryki, to co?

Marie Vahter, profesor medycyny środowiskowej w Karolińska Institutet, powiedziała: – Lit przechodzi z krwi matki do płodu. Wiele badań wskazuje, że może wpływać na rozwój płodu. Unijny organ ds. chemikaliów bierze pod uwagę przede wszystkim wpływ na serce płodu. 

Tesla Model Y lepsza od Tesli Model 3
fot. pixabay.com – Blomst

Przeciętny akumulator samochodu elektrycznego zawiera około 10 kg litu. Teraz unijny organ ds. chemikaliów chce oznaczyć metal jako toksyczny i niebezpieczny dla reprodukcji człowieka. Zdaniem naukowców lit może hamować rozwój płodu podczas kontaktu z metalem – na przykład w kopalniach, fabrykach baterii, czy obiektach recyklingowych. Jest prawdopodobne, że akumulatory do samochodów elektrycznych staną się tym samym znacznie droższe. 

Już nie tylko benzyna i Diesel

Europejski przemysł litowy szaleje przeciwko propozycji sklasyfikowania metalu jako niebezpiecznego dla zdrowia. To znacznie skomplikowałoby produkcję akumulatorów do samochodów elektrycznych. Branża napisała list do Komisji Europejskiej. 

Tesla-ladowanie-rachunek-za-prad
fot. Tesla

W przypadku nadania takiej „łatki” niebezpiecznego, wprowadzone zostaną specjalne wymogi bezpieczeństwa dotyczące produkcji i obsługi np. akumulatorów do samochodów elektrycznych.

Naszym zdaniem nie ma naukowego poparcia dla tak ścisłej klasyfikacji. Miałoby to poważne konsekwencje dla zdolności Europy do produkcji i przetwarzania litu potrzebnego do spełnienia naszych celów produkcyjnych. Mowa o samochodach elektrycznych i ich akumulatorach – powiedział Chris Heron, szef komunikacji w stowarzyszeniu handlowym Eurometaux.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News