PILNE: Nagły zwrot ws. zakazu Diesla! "Przepisy Unii są dziurawe" - można bardzo łatwo je obejść 

PILNE: Nagły zwrot ws. zakazu Diesla! "Przepisy Unii są dziurawe" - można bardzo łatwo je obejść 

zakaz diesla samochod

Podaj dalej

Boom na pojazdy elektryczne utknął w martwym punkcie, a przepisy Unii Europejskiej zdają się być po prostu dziurawe. Czy to możliwe, że rządzący stracili całą dekadę na nic? Nowe dane pokazują, że cele UE wcale nie będą wymagać od producentów samochodów realizacji planów sprzedaży elektryków. 

Diesel i benzyna bezpieczne?

Od 2030 r. rząd wprowadza zakaz Diesla i benzyny
fot. stock.adobe.com – Stockwerk-Fotodesign

Nowe dane przedstawione przez Transport&Environment pokazują, że boom na elektryki w Europie może się zatrzymać. Unijne przepisy dotyczące samochodów elektrycznych spowodowały, że sprzedaż hybryd typu plug-in spadła do prawie 1/5 rynku. Słabe cele na lata 2022-2030 nie będą wcale wymagać od producentów realizacji planów produkcji pojazdów elektrycznych. 

Diesel i benzyna są zatem niezagrożone? Jak analizuje T&E, te luki w przepisach mogą spowodować 55 milionów dodatkowych ton zanieczyszczenia CO2. To więcej niż roczna emisja wszystkich samochodów w całej Hiszpanii. 

Kolejne liczby wcale nie są lepsze. Z analizy wynika, że cel UE dla producentów na 2025 rok zostanie zrealizowany dwa lata wcześniej. Choć wiele krajów Unii będzie musiało zmniejszyć o połowę emisje do końca 2030 roku, producenci nie będą mieli zbyt dużego wkładu. 

zakaz diesla unia

BMW nie rezygnuje z silnika spalinowego

Bez ustalenia bardziej ambitnych celów dla producentów od 2025 roku, bardzo trudno będzie państwom członkowskim osiągnąć proponowane krajowe cele klimatyczne. Jednym z producentów, który ostatnio ogłosił, że nie odejdzie od silników benzynowych i typu Diesel, jest BMW. Niemiecki producent stwierdził, że na ten moment brakuje infrastruktury, aby sprzedawać wyłącznie elektryki. 

Alex Keynes, kierownik ds. czystych pojazdów w T&E: – Boom pojazdów elektrycznych był napędzany przez unijne przepisy dotyczące czystych samochodów. Ale osłabnie, chyba że wkroczą prawodawcy. Nadszedł czas, aby wyznaczyć odpowiednio ambitne cele, jeśli mamy uniknąć zmarnowanej dekady w wyścigu o dekarbonizację samochodów. 

Przepisy można łatwo obejść

Greenpeace nawołuje do zakazu Diesla przez "oszustwo" VW
fot. Getty Images

Z analizy wynika, że luki w przepisach UE osłabiają ich wpływ i pozwolą producentom na sprzedaż o 840 tysięcy elektrycznych samochodów mniej – tylko w tym roku! Producenci uzyskują cele, sprzedając cięższe pojazdy z silnikami benzynowymi czy typu Diesel. Producenci sprzedają „elektryczne” hybrydy plug-in, które – jeśli nie naładowane – emitują w rzeczywistości więcej, niż klasyczny Diesel.

Choć niektórzy producenci, tacy jak JLR, czy Daimler, mają średnio wyższe emisje z samochodów benzynowych i typu Diesel niż pięć lat temu – udaje się osiągać cele UE w zakresie emisji CO2. 

Alex Keynes: – Producenci samochodów desperacko reklamują swoje ekologiczne rozwiązania. Ale za całym blefem wykorzystują każdą lukę, aby opóźnić przejście na samochody bezemisyjne. Politycy mają teraz szansę zakończyć te hipokryzję, gdy UE aktualizuje cele klimatyczne dla producentów. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News