PILNE: Masz Renault lub Dacię z silnikiem typu Diesel? Możesz dostać nawet 50 tys. zł odszkodowania!

PILNE: Masz Renault lub Dacię z silnikiem typu Diesel? Możesz dostać nawet 50 tys. zł odszkodowania!

Dacia

Podaj dalej

Ponad 150 000 pojazdów marki Dacia i Renault wyprodukowanych w latach 2009-2019 z silnikiem 1,5 dCi jest podejrzanych o używanie oprogramowania oszukującego emisje. Car Claim Foundation wystosowała właśnie wezwanie do francuskiego producenta samochodów. Kierowcy mogą liczyć na ogromne odszkodowanie. 

Dacia i Renault ze sfałszowanym Dieslem?

dacia-duster-suv-awaryjnosc

Wspomniana liczba pojazdów została sprzedana w Holandii, a pozew zbiorowy szacuje się na 450 milionów do 1 miliarda euro! Innymi słowy – nielegalne oprogramowanie może kosztować Renault ponad 4,5 miliarda złotych. Dlaczego jednak ich oprogramowanie stosowane w silnikach typu Diesel jest uważane za nielegalne?

Według prezesa Guido van Woerkoma pojazdy podczas normalnego użytkowania emitują do 16 razy więcej tlenków azotu, niż jest to dozwolone przez prawo. Renault i Dacia wiedziały o tym fakcie, ale nie poinformowały swoich klientów. „Zostali wprowadzeni w błąd przez Renault i zapłacili zbyt dużo pieniędzy za wadliwy produkt”. 

Wszyscy pamiętamy aferę Dieselgate z udziałem Volkswagena. To było otwarcie puszki Pandory. Zgodnie z zawiadomieniem o naruszeniu wydanym przez Agencję Ochrony Środowiska, oprogramowanie w samochodach z silnikami TDI wyłączało kontrolę emisji w normalnych warunkach jazdy. To powodowało 40-krotnie większe emisje NOx niż zezwala prawo.

diesel-renault-dci

Silnik 1.5 dCi pod lupą

Tlenki azotu w połączeniu z lotnymi związkami organicznymi tworzą smog. NOx reaguje również z amonem i kilkoma innymi związkami, tworząc kwas azotowy i powodując ważne deszcze. Krótko mówiąc: tlenki azotu są na innym poziomie szkodliwości dla środowiska i ludzi. 

Renault odpowiedziało na wezwanie twierdząc, że wszystkie ich pojazdy z silnikiem 1.5 dCi są homologowane zgodnie z prawem. Francuski producent podkreśla, że żaden z ich samochodów nie ma nielegalnego oprogramowania, jak twierdzi Car Claim Foundation. Tak czy inaczej, to nie pierwsze oskarżenia dla marek Renault i Dacia. W czerwcu 2021 roku Renault zostało oskarżone o oszustwa w zakresie emisji we Francji. Śledczy twierdzili, że wysocy rangą menedżerowie stosowali nielegalne praktyki, aby fałszować testy emisji przez okres nawet 25 lat. 

Podobną sytuację w październiku miał Mercedes. Za nielegalne odszkodowania firma prawnicza Slater and Gordon domagała się odszkodowania w wysokości 54 000 zł dla każdego kierowcy, który ma wadliwy silnik. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News