PALIWO: Mandat za... zbyt wysokie spalanie! Zapłacimy za każdy 0,1l/100 km ponad normę

PALIWO: Mandat za... zbyt wysokie spalanie! Zapłacimy za każdy 0,1l/100 km ponad normę

paliwo-mandat-za-zbyt-wysokie-spalanie

Podaj dalej

Paliwo jest na ustach wszystkich od wielu tygodni i niestety nie zapowiada się na to, żeby w najbliższej przyszłości ceny zmalały. Co więcej, zbyt duży apetyt na paliwo pociągnie teraz po kieszeni nie tylko kierowców. 

Paliwo – mandat za zbyt wysokie spalanie

paliwo-mandat-za-zbyt-wysokie-spalanie
fot. freepik

Producenci samochodów sprzedający nowe pojazdy w Stanach Zjednoczonych mają dodatkową zachętę do opracowywania bardziej oszczędnych silników. W minioną niedzielę Narodowa Agencja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) ogłosiła podwyżkę mandatów. Chodzi o grzywny dla pojazdów wyprodukowanych po 2019 roku, które mają zbyt duży apetyt na paliwo. A jak wiadomo, wszystkie koszty producentów ostatecznie muszą ponosić… kierowcy.

Stawka zostanie zwiększona ponad dwukrotnie – z 5,50 dolara na 14 dolarów dla pojazdów z roku modelowego 2019-2021. W 2022 roku ten mandat za zbyt duży apetyt na paliwo wyniesie już 15 dolarów. 

paliwo-mandat-za-zbyt-wysokie-spalanie
fot. freepik

Nie są to wysokie kwoty, ale musimy pamiętać, że chodzi o każde 0,1 l/100 kilometrów powyżej progu. Jeśli weźmiemy tę liczbę i pomnożymy ją przez liczbę sprzedanych pojazdów niespełniających wymagań, kwoty te mogą bardzo szybko wzrosnąć. Według Reutersa wzrost ten może kosztować koncern Stellantis około 572 miliony dolarów, a mówimy tylko o jednej firmie. 

Jeśli zapłacą producenci, zapłacą też kierowcy

Podwyżka kar została pierwotnie ustalona w 2016 roku, choć była przedmiotem sporów prawnych i w pewnym momencie została opóźniona w nieskończoność. Ostateczna kwota mandatów została już zatwierdzona i wejdzie w życie po 60 dniach od opublikowania. 

paliwo-ostatni-moment-na-dofinansowanie
fot. freepik

Według agencji Reuters, NHTSA szacuje, że producenci zapłacą 294 miliony dolarów zamiast 115 milionów w ramach starej stawki, tylko za rok modelowy 2019. Producenci, którzy przekraczają standardy, mogą sprzedawać kredyty firmom, które nie spełniają wymagań, ale wzrost opłat prawdopodobnie zwiększy też wartość kredytów. 

Tak czy inaczej, producenci którzy nie spełniają standardów, zapłacą znacznie więcej. Obecne normy CAFE 2019 wynoszą 5,7 l/100 km dla samochodów osobowych i 7,7 l/100 km dla lekkich ciężarówek. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News