PILNE: Kierowcy silników typu Diesel zapłacą nawet 15 000 zł za swój wybór! "To paliwo dla bogatych"

PILNE: Kierowcy silników typu Diesel zapłacą nawet 15 000 zł za swój wybór! "To paliwo dla bogatych"

tdi-diesel-znaczenie

Podaj dalej

Coraz częściej gdy mówimy o silnikach spalinowych, mamy na myśli benzynę, aniżeli Diesel. Jednostki wysokoprężne wydają się przechodzić powoli do historii. Czy zatem kupno silników typu Diesel ma w ogóle sens? Sprawdzamy zalety i wady dwóch najbardziej popularnych jednostek spalinowych. Zdziwisz się, o ile droższy jest Diesel! 

Diesel za 15 000 zł więcej?

Skoda Octavia silnik Diesla 1.6 TDI

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) grozi wprowadzeniem masowych zakazów silników typu Diesel w miastach. Czy zatem kupno tego typu jednostki ma jeszcze dzisiaj sens? Każdy, kto chce kupić nowy samochód, najpierw zadaje sobie pytanie, jakiego napędu powinien szukać. Coraz więcej kupujących przechodzi na modele hybrydowe, albo całkowicie elektryczne. Ale wielu kierowców wciąż chce kupić tradycyjną benzynę lub Diesel. 

Udział silników spalinowych zmniejsza się z roku na rok i mają na to wpływ różne czynniki, w tym trend na mobilność zelektryfikowaną. W Niemczech w 2020 roku udział diesli w rejestracjach wyniósł 28%. A w sierpniu 2021 roku spadł do zaledwie… 17,7%! A jeszcze w 2018 roku było to prawie 33%. Dlaczego więc tak się dzieje?

Jednym z najważniejszych powodów jest zdecydowanie mniejszy wybór modeli z napędem typu Diesel. Od 2015 roku te silniki zostały usunięte z ponad 20 serii modelowych wszystkich producentów. Eksperci przewidują, że silnik wysokoprężny – lub ogólnie silnik spalinowy – w nachodzących latach będzie cierpiał na ogromną utratę wartości. 

audi-v8-tdi-diesel

Skoda, Fiat czy Volkswagen w TDI?

Pamiętacie jeszcze czasy, gdy można było kupić Skodę Fabię w TDI? Albo Fiata Punto, Volkswagena Polo, czy Forda Fiestę? Dziś możemy tylko pomarzyć o samochodzie super mini z silnikiem typu Diesel. Dlaczego? Bo homologacja tych jednostek przy wszystkich obecnych normach narzucanych przez Unię jest po prostu za droga. Dlatego Diesle trafiają już tylko do większych i droższych samochodów, choć i tu pojawia się pewien problem. 

Ceny samochodów z Dieslem w porównaniu do benzyny różnią się drastycznie. Nowa Skoda Octavia TDI jest o 8 000 zł droższa niż benzynowy odpowiednik. W przypadku Superba mówimy już o 11 000 zł, a Volkswagen Passat z silnikiem wysokoprężnym będzie kosztował o 15 000 zł więcej, niż silnik TSI. Przecież to jakiś koszmar! Aby kupno Passata zwróciło się, biorąc pod uwagę 2-litrową różnicę w spalaniu na 100 kilometrach, będziemy musieli przejechać nim 130 000 kilometrów. To dosyć sporo, prawda? 

diesel 1.9 TDI

Diesel odejdzie do lamusa

Dlatego też Diesel koniec końców pozostanie tylko w najdroższych samochodach i limuzynach przeznaczonych dla klientów, dla których cena gra rolę drugo-, trzecio- czy czwarto- planową. 

Ponadto, 22 września WHO opublikowała nowe wytyczne dotyczące jakości powietrza i zaleciła nowe wartości graniczne dla dwutlenku azotu (NO2), które wynoszą 10 mikrogramów na m3. Zamiast poprzednich 40. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News