PILNE: Już jutro przełom ws. benzyny i Diesla! Kierowców od rana czeka zupełnie nowa rzeczywistość

PILNE: Już jutro przełom ws. benzyny i Diesla! Kierowców od rana czeka zupełnie nowa rzeczywistość

benzyna diesel ceny paliwo ropa naftowa

Podaj dalej

7 czerwca będzie kluczowym dniem dla przyszłości samochodu, a przede wszystkim dla silników benzynowych i typu Diesel. Parlament Europejskim na posiedzeniu plenarnym będzie głosował ws. wszystkich elektrycznych samochodów obowiązkowych od 2035 roku. Ale to nie będzie takie proste, jak mogłoby się wydawać. 

Benzyna i Diesel – jutro kluczowy dzień

Tyle będzie kosztować diesel i benzyna w wakacje
fot. freepik.com – feepikcontributorthailand

Droga jest wciąż długa, ale już 7 czerwca możemy spodziewać się pierwszego przełomu w przyszłości samochodu. Tego dnia Parlament Europejski zostanie wezwany do głosowania na posiedzeniu plenarnym w sprawie wstrzymania sprzedaży samochodów benzynowych i typu Diesel od 2035 roku. Takie rozwiązanie Komisja Europejska zaproponowała w pakiecie reform klimatycznych Fit for 55. 

Fragment, który określił stanowisko Parlamentu Europejskiego w negocjacjach z państwami członkowskimi, które zabiorą głos na posiedzeniu. Kolejne negocjacje zaplanowane są na 28 czerwca. Wówczas rozmawiać będą m. in. instytucje, które w ramach rozmów obejmą szereg nieformalnych dialogów. 

Procedura ta będzie kontynuowana w ramach „drugiego czytania”, w którym Parlament i Rada UE ocenią wzajemnie swoje stanowiska. Wtedy też zatwierdzą lub odrzucą wniosek. Wszytko to po to tym, jak Komisja Ochrony Środowiska Parlamentu Europejskiego wyraziła swoje pierwsze „tak” dla wycofania silników benzynowych i typu Diesel. Pierwsze zielone światło – już 7 czerwca – będzie miało bardzo duże znaczenie dla dalszych negocjacji. 

niemiecki-suv-spalanie-diesel
fot. Mercedes

Co dalej?

Stawką jest jednak nie tylko ostateczny zakaz dla silników spalinowych. Ale także mapa drogowa, która będzie nam towarzyszyć do umówienia się na całkowitą dekarbonizację. 

Posłowie zwracają się do producentów o zmniejszenie emisji. W porównaniu do poziomów z 2021 r. – o 20% w 2025 r. i 55% w 2030 r. Jeśli chodzi o samochody dostawcze, oczekuje się, że producenci zmniejszą emisję CO2 z nowych pojazdów o 15% w 2025 r. i 50% w 2030 r. 

Wydaje się, że zielone światło dla zakazu silników benzynowych i typu Diesel będzie tylko formalnością. Propozycja ma wielu zwolenników, a 12 krajów, w tym stowarzyszenia, podpisały list otwarty do Unii europejskiej. Podkreślają, że benzyna i Diesel odpowiadają za 15% emisji w UE i że co roku kosztują życie „40 000 obywateli Europy”. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News