PILNE: Zakaz benzyny i Diesla! Jutro kluczowe decyzje - tak będą głosować rządzący

PILNE: Zakaz benzyny i Diesla! Jutro kluczowe decyzje - tak będą głosować rządzący

skoda-octavia-tdi-diesel

Podaj dalej

Unia Europejska już jutro podejmie kluczowe decyzje ws. zakazu silników benzynowych i typu Diesel. Środowe głosowanie w Parlamencie Europejskim, a także kilka najbliższych tygodni, będą decydujące dla przyszłości naszych samochodów. Oto możliwe scenariusze. 

Kluczowe dni dla silnika spalinowego

unia-europejska-diesel-benzyna
fot. freepik

Zaprezentowany prawie rok temu przez Komisję Europejską jako kamień węgielny Europejskiego Zielono Ładu, pakiet reform klimatycznych Fit for 55, przygotowuje się teraz do kluczowego wydania. Jutro – 11 maja – Komisja Ochrony Środowiska w Parlamencie Europejskim będzie głosować za zmianą tekstu rozporządzenia wykonawczego UE. A także zaproponowaniem kolejnych przepisów dotyczących emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych. Jaką przyszłość ma benzyna i Diesel? 

Wynik posiedzenia będzie kluczowy przed kolejnym głosowaniem, zaplanowanym na 6 czerwca. Wszystko po to, aby finalnie dotrzeć do Rady ds. Środowiska w dniu 28 czerwca. Te dwa momenty wskażą odpowiednio stanowiska Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej. 

Na tym jednak proces legislacyjny się nie kończy, bowiem następnie rozpocznie się tzw. trilog. To seria nierofmalnych dialogów między trzema instyucjami, których celem jest doprowadzenie do porozumienia w sprawie ostatecznych zasad. Procedurę rozpocznie „drugie czytanie”, w którym Parlament i Rada UE ocenią wzajemnie swoje stanowiska i zatwierdzą lub odrzucą wniosek. 

unia europejska diesel
fot. freepik

Benzyna i Diesel – możliwe scenariusze 

Strasburg dzielą dwa obozy. Z jednej strony są eurodeputowani, którzy chcieliby stawiać sobie jeszcze bardziej ambitne cele. Z drugiej te cele należy zrewidować w dół z powodu obecnej sytuacji. Front środowiskowy proponuje mapę drogową dot. redukcji CO2 z etapami pośrednimi do 2025 (-25% dla samochodów i 20% dla vanów), 2027 (-45% dla samochodów i -40% dla vanów) oraz 2030 (-75% dla samochodów i -70% dla vanów). 

Są nawet tacy, którzy chcieliby pożegnać benzynę i Diesel pod koniec obecnej dekady. W obu przypadkach przepisy byłyby znacznie bardziej rygorystyczne, niż te określone we wniosku Komisji Europejskiej. Ta nie tylko nie dostosowała obecnego celu redukcji CO2 o 15% do 2025 roku, ale nie zdecydowała nic na 2027 rok. 

W drugiej linii mamy wszystkich tych, którzy proszą o zwolnienie tempa na drodze do elektryfikacji. Jak? Dążąc do mniej rygorystycznych norm, dając producentom możliwość zakupu ekologicznych kredytów i próbując zagwarantować udział w rynku biopaliw i paliw syntetycznych. Niektórzy chcieliby też całkowicie znieść zakaz dla samochodów endotermicznych, pozostawiając rynkowi swobodę działania. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News