PILNE: Dacia kończy z wizerunkiem taniej marki! Ceny już wkrótce poszybują do góry - powód jest prosty

PILNE: Dacia kończy z wizerunkiem taniej marki! Ceny już wkrótce poszybują do góry - powód jest prosty

dacia-duster-silniki

Podaj dalej

Dacia Duster otrzyma zupełnie nowe silniki, a co za tym idzie, ceny przystępnego SUV-a mogą zrobić się bardzo nieprzyjemnie wysokie. Dacia znalazła się w bardzo skomplikowanej sytuacji, z której wyraźnie nie potrafi znaleźć wyjścia. Z jednej strony odmawia elektryfikacji, a z drugiej nie wie, czy może bez nich przeżyć. 

Nowa Dacia już nie będzie tak tania jak dziś

dacia-duster-extreme

Czy przyszłość motoryzacji naprawdę jest elektryczna? Na to pytanie nikt nie zna odpowiedzi, a producenci tacy jak Dacia boją się „jutra”, które związane jest z dużymi kosztami. Już dziś wiodący producenci na całym świecie zainwestowali ogromne pieniądze w napędy elektryczne, ale gdyby nie ciągła sprzedaż silników spalinowych, nie byłoby jak inwestować w elektryki. 

Rządy większości państw chcą wprowadzenia samochodów elektrycznych na masową skalę już od 2030 lub 2035 roku, co wydaje się stosunkowo długim okresem. Ale zmiany są bardzo intensywne i burzliwe, więc czasu wcale nie ma tak wiele. 

Jeszcze kilka lat temu nikt z nas nie pomyślałby nawet o tym, że Diesel czy benzyna mogą upaść. Zwłaszcza w Europie, gdzie olej napędowy był naprawdę popularny. Potem nastąpiło delikatne przejście ku benzynie, ale teraz już nawet ona jest zła. 

dacia-duster-2024

Rumuński elektryk

Dacia ma obecnie w swojej ofercie najtańsze samochody z silnikami spalinowymi, a także najtańszy samochód elektryczny. Ale Rumuni mówią otwarcie, że przejdą na prąd dopiero wtedy, gdy będą musieli. I najwyraźniej ten moment przyszedł szybciej, niż ktokolwiek się spodziewał. 

Wiele wskazuje na to, że Dacia Duster otrzyma wariant elektryczny. Nie nastąpi to jednak od razu, a dopiero za kilka lat. Rumuński producent przygotowuje nową generację, która będzie zbudowana na platformie CMF-B, bardzo zbliżonej do CMF-BEV stosowanej przez sojusz Renault-Nissan dla samochodów elektrycznych. Dzięki temu na jednej linii montażowej mogą być składane samochody zarówno z silnikami spalinowymi, jak i elektrycznymi. 

Do tej pory platforma CMF-BEV pozwalała jednak na stosowanie tylko jednego silnika elektrycznego, a co za tym idzie napędu na jedną oś. Dacia Duster ma jednak zachować napęd 4×4, o czym mówił szef produktu Dacii, Julien Ferry. 

SUV w okolicach 2025 roku

– Rola tego modelu w naszej firmie to bardzo dobry stosunek ceny do wydajności. Ma on trafić do tych klientów, którzy chcą prostego samochodu, którym chcą wyruszyć w teren – Dlatego też nowa generacja musi być taka, jak obecna. 

Dacia połączy więc stosunkowo szeroki asortyment ze względnymi oszczędnościami. Nowy Duster powinien zatem pojawić się jako samochód elektryczny, hybryda plug-in i z silnikiem wyłącznie spalinowym. A większy SUV powinien pojawić się już w 2025 roku. Samochody z silnikami benzynowymi (na Diesla chyba nie ma co liczyć) oparte będą na platformie CMF-B, a hybrydy i elektryk na CMF-BEV. 

dacia-duster-2024-3

Julien Ferry obiecuje, że ceny pozostaną podobne, mimo elektryfikacji. Ciężko jednak w to uwierzyć, biorąc pod uwagę jak droga jest Dacia Spring – pierwszy elektryk rumuńskiej marki. Kosztuje on tyle, co… dwa Sandero. Dacia Duster na pewno będzie więc droższa – o ile? Na odpowiedź musimy jeszcze poczekać.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News