Paliwo E5, E10 i biodiesel zostaną całkowicie zakazane. Szykuje się rewolucja na stacjach benzynowych

Paliwo E5, E10 i biodiesel zostaną całkowicie zakazane. Szykuje się rewolucja na stacjach benzynowych

ceny paliw paliwo benzyna diesel

Podaj dalej

Od dłuższego czasu każde paliwo sprzedawane na stacji benzynowej musi zawierać dodatek etanolu. W zależności od tego, o jakim roztworze mówimy, paliwo to nazywane jest albo E5 (5%) albo E10 (10%). Etanol jest również składnikiem biodiesla – wszystko po to, aby ograniczyć emisje CO2. Ekolodzy chcą jednak, aby całkowicie wycofać te paliwa ze sprzedaży. Szykuje się niemała rewolucja?

To paliwo zostanie całkowicie zakazane?

paliwo ceny paliw benzyna diesel kursy walut ropa naftowa
fot. freepik.com – vovashevchuk

Bioetanol powstaje m. in. z kukurydzy, trzciny cukrowej, buraków i odpadów roślinnych. Biodiesel jest z kolei produkowany z odpadów poubojowych, nasion rzepaku, czy pozostałości oleju palmowego. W 2021 roku pod uprawę biopaliw wykorzystano aż 8% światowych gruntów, podczas gdy w 2018 roku było to jeszcze tylko 5%. Czy to paliwo zostanie całkowicie wycofane? 

Partia Zielonych w Niemczech chce całkowicie zakazać paliwo E10 oraz biodiesel. Niemiecka minister środowiska Steffi Lemke chce, aby uprawy były wykorzystywane wyłącznie do produkcji żywności. 

Zieloni w Niemczech uważają, że 100% upraw powinno być przetwarzane na żywność, a nie na paliwo. W Niemczech debata nazywa się nawet „paliwo czy żywność”. Federalne ministerstwo środowiska pod przewodnictwem Steffie Lemke przygotowuje obecnie projekt ustawy. W niej ma być wprowadzony zakaz stosowania biopaliw poprzez ograniczenie obowiązku redukcji. Obecnie wynosi on w Niemczech 8%, ale w 2024 roku zostanie obniżony do 2,3%, a w 2030 roku do 0%. 

benzyna diesel paliwo ceny paliw ropa naftowa
fot. freepik.com – pakete

Gorąca debata w niemieckim rządzie

Propozycja Zielonych wywołała wewnętrzną awanturę w niemieckim rządzie. Ministerstwo Transportu z Volkerem Wissingiem (partia FDP) jest przeciwna tej propozycji, ponieważ znacznie zwiększy ona emisje CO2. 

Rzecznik rządu: – Środek ten doprowadziłby do znacznego wzrostu emisji CO2 w sektorze transportu. A zatem jest przeczy z deklarowanym wspólnym zamiarem rządu federalnego, aby osiągnąć cele w zakresie ochrony klimatu.

Debata w Niemczech jest dość nieoczekiwana. Zieloni w Niemczech są bowiem oskarżani o działanie przeciwko klimatowi i o brak alternatywy dla emisji. Propozycji sprzeciwia się również niemiecka organizacja motoryzacyjna ADAC. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News