Od dłuższego czasu każde paliwo sprzedawane na stacji benzynowej musi zawierać dodatek etanolu. W zależności od tego, o jakim roztworze mówimy, paliwo to nazywane jest albo E5 (5%) albo E10 (10%). Etanol jest również składnikiem biodiesla – wszystko po to, aby ograniczyć emisje CO2. Ekolodzy chcą jednak, aby całkowicie wycofać te paliwa ze sprzedaży. Szykuje się niemała rewolucja?
To paliwo zostanie całkowicie zakazane?

Bioetanol powstaje m. in. z kukurydzy, trzciny cukrowej, buraków i odpadów roślinnych. Biodiesel jest z kolei produkowany z odpadów poubojowych, nasion rzepaku, czy pozostałości oleju palmowego. W 2021 roku pod uprawę biopaliw wykorzystano aż 8% światowych gruntów, podczas gdy w 2018 roku było to jeszcze tylko 5%. Czy to paliwo zostanie całkowicie wycofane?
Partia Zielonych w Niemczech chce całkowicie zakazać paliwo E10 oraz biodiesel. Niemiecka minister środowiska Steffi Lemke chce, aby uprawy były wykorzystywane wyłącznie do produkcji żywności.
Zieloni w Niemczech uważają, że 100% upraw powinno być przetwarzane na żywność, a nie na paliwo. W Niemczech debata nazywa się nawet „paliwo czy żywność”. Federalne ministerstwo środowiska pod przewodnictwem Steffie Lemke przygotowuje obecnie projekt ustawy. W niej ma być wprowadzony zakaz stosowania biopaliw poprzez ograniczenie obowiązku redukcji. Obecnie wynosi on w Niemczech 8%, ale w 2024 roku zostanie obniżony do 2,3%, a w 2030 roku do 0%.

Gorąca debata w niemieckim rządzie
Propozycja Zielonych wywołała wewnętrzną awanturę w niemieckim rządzie. Ministerstwo Transportu z Volkerem Wissingiem (partia FDP) jest przeciwna tej propozycji, ponieważ znacznie zwiększy ona emisje CO2.
Rzecznik rządu: – Środek ten doprowadziłby do znacznego wzrostu emisji CO2 w sektorze transportu. A zatem jest przeczy z deklarowanym wspólnym zamiarem rządu federalnego, aby osiągnąć cele w zakresie ochrony klimatu.
Debata w Niemczech jest dość nieoczekiwana. Zieloni w Niemczech są bowiem oskarżani o działanie przeciwko klimatowi i o brak alternatywy dla emisji. Propozycji sprzeciwia się również niemiecka organizacja motoryzacyjna ADAC.