Paliwo będzie kosztowało ponad 13 zł/litr - jest decyzja Unii Europejskiej.

Unia Europejska ostatecznie zatwierdziła dziś nowe przepisy ws. zakazu sprzedaży silników benzynowych i typu Diesel po 2035 roku. Pod naciskiem głównie Niemiec, ale i Polski, część państw przeforsowała możliwość sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi, przystosowanymi do spalania e-paliw. To paliwo może zatem uratować tradycyjne jednostki, ale ogromnym kosztem. 

benzyna diesel ceny paliw paliwo
Podaj dalej

To paliwo tylko dla najbogatszych

benzyna diesel ceny paliw paliwo
fot. freepik.com – syda_productions

Nowe analizy pokazują, że wsparcie Olafa Scholza i Niemiec dla e-paliw może sprawić, że przeciętny niemiecki kierowca zapłaci za paliwo nawet 980 zł – za pełny bak. Kanclerz Niemiec wywalczył zmianę w przepisach. Samochody napędzane e-paliwem będą mogły być sprzedawane nawet po dacie wycofania silników spalinowych, czyli po 2035 roku. 

Taki a nie inny koszt za to paliwo oznacza jednak, że tylko najbardziej zamożni kierowcy będą mogli sobie na nie pozwolić. Jak wskazują najnowsze raporty, zmusi to również niektórych kierowców, którzy kupią silniki spalinowe certyfikowane do spalania e-paliw do obchodzenia przepisów i kupowania tradycyjnej benzyny lub oleju napędowego. 

E-paliwo może kosztować na dystrybutorach w Niemczech w 2030 r. ponad 2,80 euro za litr – o 50% drożej niż obecnie zwykła benzyna ze względu na złożony i energochłonny proces produkcji. Koszt tankowania syntetycznym paliwem wyniósłby przeciętnego kierowcę co najmniej 2300 euro (10,7 tys. zł) rocznie. Tak wyniki z analizy przeprowadzonej przez Transport & Environment (T&E). 

Alex Keynes, kierownik ds. czystych pojazdów w T&E: – Kanclerz Scholz grozi wycofaniem Europejskiego Zielonego Ładu w celu ratowania zanieczyszczających silników spalinowych. Wyższy koszt e-paliw będzie oznaczał, że tylko bogaci będą mogli sobie na nie pozwolić, podczas gdy wszyscy inni zostaną zmuszeni do obejścia przepisów i zamiast tego używania benzyny kopalnej. Przegranymi będą kierowcy i klimat.

benzyna diesel ceny paliw paliwo marża opłaty podatki vat akcyza
fot. freepik

Wysokie koszty i zanieczyszczenie

Dążenie Niemiec do zasilania nowych samochodów rzadkimi e-paliwami również zwiększyłoby emisję CO2 i zużycie oleju z istniejącej floty samochodowej. Zezwolenie na sprzedaż silników spalinowych po 2035 r. wyparłoby sprzedaż nawet 46 milionów bezemisyjnych samochodów elektrycznych do 2050 r., jednocześnie pozbawiając istniejące samochody paliwa syntetycznego, którego potrzebują do dekarbonizacji. 

Chociaż paliwa syntetyczne mogą być neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, nadal emitują zanieczyszczenia powietrza, zwłaszcza toksyczny NO2 i rakotwórcze cząstki, podczas spalania w silnikach spalinowych. Z analizy wynika, że samochody napędzane e-paliwami mogą emitować do 160 000 ton dodatkowego zanieczyszczenia NOx w UE do 2050 r. – więcej toksycznych emisji niż z włoskiej floty samochodowej w ciągu całego roku.

benzyna diesel lpg ceny paliw paliwo dodatek
fot. freepik.com – pixel-shot.com

Alex Keynes powiedział: „Ostatecznie e-paliwa będą niszowym rozwiązaniem dla kierowców Porsche. Jednak podważając jasność wycofywania silników na rzecz drogiego i zanieczyszczającego środowisko paliwa, Scholz ryzykuje ekologiczną transformację Europy i przyszłość przemysłu samochodowego”.

Przeczytaj również