Od 6 lipca nowe obowiązkowe wyposażenie samochodu. Zapłacimy za nie nawet 2000 zł 

Nowe przepisy dotyczące naszych samochodów wchodzą w życie, a obowiązkowe wyposażenie samochodów w całej Unii Europejskiej się zmieni. Dodatkowe elementy znajdujące się w naszych samochodach oczywiście nie będą tanie, a finalnie zapłacą za nie oczywiście kierowcy. W tym przypadku mowa nawet o 2000 złotych. Co dokładnie się zmieni i dlaczego my mamy za to płacić?

wyposażenie obowiązkowe samochód pytanie policja kontrola drogowa
Podaj dalej

Nowe wyposażenie będzie kosztować fortunę

wyposazenie-obowiazkowe-nowe-przepisy-od-lipca-2
fot. Ford

Nowe przepisy są wprowadzane oczywiście w imię naszego bezpieczeństwa i poszukiwania redukcji liczby wypadków i ofiar śmiertelnych na drogach. Unia cały czas dąży do tego, aby do 2030 roku nikt nie umierał w wypadkach drogowych i choć wydaje się to być utopią, realnie wpłynie na grubość naszych portfeli. 

Jeszcze w 2019 roku Unia Europejska przyjęła propozycję Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu. Przewiduje ona nowe wyposażenie dla naszych samochodów. Bez nich nie będzie można sprzedawać samochodów na terenie Starego Kontynentu. A obecnie znaleźliśmy się w tzw. roku przejściowym.

W lipcu 2022 roku nowe wyposażenie (inteligentne wspomaganie prędkości) został obowiązkowe dla nowych modeli i typów pojazdów wprowadzanych na rynek. Z kolei od lipca 2024 roku będzie dotyczyć wszystkich nowych samochodów wprowadzanych na rynek. Bez tego samochody po prostu nie otrzymają homologacji. A czym jest inteligentne wspomaganie prędkości (ISA)?

wyposazenie-obowiazkowe-nowe-przepisy-od-lipca-2
fot. Volvo

Kierowcy nie będą zadowoleni z nowej czarnej skrzynki

Nowe obowiązkowe wyposażenie ma współpracować z kierowcą i nie ograniczać mu możliwości działania w dowolnym momencie podczas jazdy. Rozporządzenie przewiduje cztery opcje systemów informacji zwrotnej dla kierowcy, z których producenci będą mogli swobodnie wybierać. 

Jeśli będziemy jechać za szybko na danym fragmencie drogi, nasz samochód wyda ostrzeżenie akustyczne lub wibracyjne. Możliwe będzie także haptyczne sprzężenie zwrotne za pośrednictwem pedału przyspieszenia. Pierwsze dwie opcje nie interweniują bezpośrednio, a jedynie zapewniają ostrzeżenia (optyczne, dźwiękowe, wibracyjne), które muszą trwać tak krótko, jak to możliwe. Aby uniknąć „potencjalnej irytacji kierowcy”. 

wyposazenie-obowiazkowe-nowe-przepisy-od-lipca-2
fot. freepik

Inne możliwe sprzężenie zwrotne polega na sile przywracania pedału — delikatnie odpycha on stopę kierowcy do tyłu, aby uświadomić kierowcy i pomóc zwolnić. Kierowca może zignorować to sprzężenie zwrotne i obejść system, naciskając nieco mocniej pedał przyspieszenia. Nawet w przypadku funkcji kontroli prędkości, gdzie prędkość samochodu będzie automatycznie delikatnie zmniejszana, system może być płynnie sterowany przez kierowcę poprzez nieco głębsze wciśnięcie pedału przyspieszenia.

Przeczytaj również