PILNE: Od 5 lutego rewolucja na stacjach paliw! Masz benzynę lub Diesel - przygotuj się z wyprzedzeniem

PILNE: Od 5 lutego rewolucja na stacjach paliw! Masz benzynę lub Diesel - przygotuj się z wyprzedzeniem

benzyna diesel ceny paliw

Podaj dalej

Od 5 lutego na stacjach benzynowych będziemy świadkami największej rewolucji w historii. Europa zakaże wtedy importu rosyjskich produktów naftowych, co już powoduje ogromne zmiany w światowym handlu olejem napędowym. Kupujący spieszą się i napełniają na zapas europejskie zbiorniki na ropę rosyjskim olejem napędowym. Przepływy w tym miesiącu są na dobrej drodze, aby osiągnąć najwyższy poziom od roku. Masz benzynę lub Diesel? Czekają cię ogromne zmiany. 

Od 5 lutego nowe przepisy wchodzą w życie

diesel paliwa
fot. pixabay

Unia Europejska zakazała importu rosyjskiej ropy drogą morską od 5 grudnia, a od 5 lutego zakaz będzie dotyczył wszystkich produktów naftowych. Nowe sankcje mają na celu pozbawienie Moskwy istotnego źródła dochodów. Ponadto, od 5 grudnia Grupa Siedmiu Narodów (G7), Australia i 27 krajów Unii Europejskiej wprowadziły pułap cenowy na rosyjską ropę. 

To pozwoliło krajom spoza UE na dalszy import rosyjskiej ropy drogą morską. Ale uniemożliwi firmom żeglugowym, ubezpieczeniowym i reasekuracyjnym obsługi ładunków rosyjskiej ropy na całym świecie. Chyba, że zostanie ona sprzedana za mniej niż 60 dolarów. 

Ceny rosyjskiej ropy w grudniu spadły. Według źródeł handlowych, jak informuje Reuters, rosyjska ropa trafiała do takich krajów jak Indie znacznie poniżej pułapu cenowego 60 dolarów za baryłkę. Mimo to, Rosja twierdzi, że nie będzie stosować się do pułapu, nawet jeśli będzie musiała ograniczyć produkcję. Według Departamentu Skarbu USA statki przewożące rosyjską ropę naftową załadowane przed 5 grudnia i rozładowane w miejscu docelowym przed 19 stycznia nie będą podlegały limitowi cenowemu. 

benzyna diesel lpg ceny paliw paliwo
fot. freepik.com

G7, w tym USA, Australia i UE, opracowują podobny mechanizm pułapu cenowego dla rafinowanych paliw rosyjskich. Chodzi tu o Diesel, benzynę, naftę, olej opałowy – od 5 lutego. 

Eksperci starają się przewidzieć jak pułap cenowy będzie działał w przypadku rafinowanych paliw. Ograniczanie cen produktów ropopochodnych jest bardziej skomplikowane niż ustalanie limitów cenowych na ropę, ponieważ produktów ropopochodnych jest wiele, a ich cena często zależy od tego, gdzie są kupowane, a nie gdzie są produkowane.

Diesel w nowych cenach?

diesel paliwo tankowanie
fot. freepik

Europa jest w dużym stopniu uzależniona od rosyjskiego importu oleju napędowego. Możemy więc spodziewać się, że zakaz obowiązujący od 5 lutego zwiększy marże zysku na tym paliwie. 

WoodMac spodziewa się, że europejskie marże, czyli zysk, jaki rafineria teoretycznie osiąga z rafinacji ropy naftowej na Diesel, wyniesie średnio 38 dolarów za baryłkę w pierwszej połowie roku. To ponad dwukrotnie więcej niż średnia z lat 2018-2022 na podstawie obliczeń Reutersa. 

Przepływ oleju napędowego 

Według firmy analitycznej Vortexa import oleju napędowego do Europy wynosił w tym roku średnio 700 000 baryłek dziennie (bpd), co jest najwyższym wynikiem od marca 2021 r., ponieważ handlowcy spieszą się, by napełnić zbiorniki przed wprowadzeniem zakazu.

benzyna diesel ceny paliw paliwo
fot. freepik.com – irenemiller

W tym samym czasie Europa zwiększa import oleju napędowego z Azji i Bliskiego Wschodu. To dwa regiony, które po wejściu w życie zakazu poniosą większość eksportu.

Jednak dłuższe rejsy i większy popyt na tankowce przewożące paliwo do Europy spowodowały, że stawki frachtowe rosną. A to zwiększa koszty dla konsumentów.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News