Diesel wycofany z produkcji

Jeszcze w 2019 r. większość samochodów Volvo sprzedawanych w Europie, podobnie jak wielu innych producentów samochodów, była napędzana silnikiem Diesel. Pojazdy elektryczne stanowiły bardzo niewielki procent sprzedaży. Tendencja ta uległa odwróceniu. Obecnie większość pojazdów Volvo jest albo w pełni elektryczna, albo wyposażona w elektryczny hybrydowy układ napędowy typu plug-in.
Volvo ogłosiło wczoraj w Nowym Jorku, że na początku 2024 roku zaprzestanie produkcji pojazdów z silnikiem typu Diesel. Oprócz wyeliminowania samochodów napędzanych olejem napędowym, Volvo planuje do 2030 r. przejść na w pełni elektryczne pojazdy, a do 2040 r. dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej.
Cele te są zgodne z decyzją producenta samochodów podjętą w listopadzie ubiegłego roku. Wtedy też sprzedał swoje udziały w Aurobay, spółce joint venture obejmującej wszystkie swoje aktywa związane z silnikami spalinowymi. W rezultacie Volvo nie wydaje już pieniędzy na rozwój silników benzynowych i wysokoprężnych.
Volvo skoncentrowane na elektrykach

W przemówieniu podczas Tygodnia Klimatycznego w Nowym Jorku Jim Rowan, dyrektor naczelny Volvo Cars, stwierdził, że firma jest w pełni skoncentrowana na stworzeniu gamy w pełni elektrycznych samochodów klasy premium. „Elektryczne układy napędowe są naszą przyszłością i są lepsze od silników spalinowych. Generują mniej hałasu, mniej wibracji, mniejsze koszty serwisowania dla naszych klientów i zerową emisję z rury wydechowej” – powiedział.
Aby jeszcze bardziej podkreślić tę kwestię, Anders Karrberg, dyrektor Volvo ds. zrównoważonego rozwoju, weźmie udział w wydarzeniu zorganizowanym przez Koalicję Accelerating to Zero. To w ramach tegorocznego Tygodnia Klimatycznego. Zainaugurowana na szczycie klimatycznym COP27 Koalicja A2Z stanowi wielostronną platformę dla sygnatariuszy Deklaracji z Glasgow w sprawie pojazdów o zerowej emisji. Celem tej platformy jest ograniczenie do zera emisji z rury wydechowej w przypadku sprzedaży nowych pojazdów do 2040 r.
Tymczasem Volvo idzie naprzód, wprowadzając na rynek całą gamę pojazdów elektrycznych. Na początku tego roku wprowadziła na rynek EX30, najtańszy pojazd elektryczny firmy. EX90 zadebiutował na targach CES w styczniu, a dostawy rozpoczną się na początku 2024 r. Docelowo producent samochodów planuje wypuścić na rynek co najmniej sześć pojazdów elektrycznych do 2026 r. W tym elektryczną wersję XC60 i nowy minivan EM90.