Nowy, odświeżony SUV po liftingu kosztuje jedynie 42 000 zł, a co najlepsze, pozwala jego użytkownikom nie płacić wysokiego podatku. Samochód już jest sprzedażowym hitem i przyćmiewa swojego największego rywala, Skodę, o ponad siedem razy. „Cicha woda brzegi rwie” – zapewne nawet nie słyszałeś o tym samochodzie, a jego sukces sprzedażowy jest niezwykły.
Ten SUV to sprzedażowy hit

Po załamaniu sprzedaży czeskiego producenta w Chinach i opuszczeniu rosyjskiego rynku, Skoda skupiła się na zwiększeniu sprzedaży w Indiach. To najbardziej zaludniony kraj na świecie, więc potencjał jest ogromny. Klienci nie mają jednak wypchanych po brzegi portfeli, dlatego często wybierają samochody, które pozwalają ominąć wysoki podatek. Aby spełnić takie warunki, samochód musi mierzyć mniej niż 4 metry. Ale Skoda oferuje tam auta – Kushaq i Slavia – które nie mieszczą się w tym przedziale. Mimo to, Czesi odnieśli spory sukces, sprzedając łącznie 53 721 samochodów w zeszłym roku, notując 128-procentowy wzrost.
Ten rok najprawdopodobniej będzie słabszy, bowiem zmieniają się przepisy podatkowe. Władze Indii zdecydowały, że samochody dłuższe niż 4 metry z silnikiem większym niż 1,5 litra i prześwitem wyższym niż 170 mm, będą klasyfikowane jako SUV-y. W takim przypadku zostanie naliczony podatek VAT w wysokości 28%. Kwota ta jest doliczana do ceny fabrycznej samochodu, a następnie samochód jest opodatkowany 22-procentową stawką CESS (podatek mający na celu wspieranie edukacji i opieki zdrowotnej).

Skoda jest za duża
Kushaq co prawda mieści się w tym przedziale w kwestii silnika (1.5, cztery cylindry), to jednak jest dłuższy (4224 mm) i wyższy (prześwit 188 mm) niż zakładają przepisy. Nic więc dziwnego, że w styczniu tego roku sprzedano tylko 2013 egzemplarzy. Oznacza to spadek o prawie osiem procent w porównaniu z grudniem.
Wystarczy spojrzeć na listę 25 samochodów, które odnoszą największy sukces na rynku indyjskim. Znajdziemy tam głównie auta mierzące mniej niż 4 metry. Jednym z nich jest Tata Nexon, najlepiej sprzedający się SUV, a „generalce” zajmujący 5. miejsce. Subkompaktowy SUV wspiął się na szczyt dzięki 13-procentowej poprawie rok do roku, z 15 567 rejestracjami na swoim koncie. W ten sposób przezwycięża Skodę siedmiokrotnie, również dlatego, że naliczany jest tylko 5-procentowy podatek VAT. To czyni go bardziej przystępnym cenowo towarem.

Nawet w topowej wersji wciąż jest atrakcyjny cenowo
Oferta Taty brzmi jak bajka. SUV zaczyna się już od 42 000 zł, a absolutnie topowa wersja z pełnym wyposażeniem będzie kosztowała wciąż niewysokie 66 000 zł. Nexon po raz pierwszy na rynku pojawił się w 2017 roku, jednak od tego czasu przeszedł już lifting. Dzięki temu wciąż jest atrakcyjnym produktem. Jest dostępny z trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 litra lub czterocylindrowym turbodieselem o pojemności 1,5 litra. Obie jednostki wytwarzają 110 koni mechanicznych i mogą być łączone z sześciobiegową manualną lub sześciobiegową automatyczną. Jednak w każdym przypadku napędzana jest tylko przednia oś.
SUV jest zatem wciąż bardzo interesującym produktem. Nexon jest na dobrej drodze do pobicia zeszłorocznego rekordu 168 279 sprzedanych sztuk. A już w 2022 roku był to 60-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Jak wspomnieliśmy wcześniej, jest to najlepiej sprzedający się SUV w Indiach.