Prawie milion samochodów z silnikami benzynowymi i typu Diesel zostanie wycofanych z ruchu w związku z naciskiem organów regulacyjnych. Samochody te nie nadają się do dalszej jazdy ze względów bezpieczeństwa. Kierowcy zostaną powiadomieni o całej akcji, jednak już dziś proszeni są o nie uruchamianie swoich samochodów. O co chodzi? Wyjaśniamy.
Milion aut typu SUV wycofanych z ruchu

W piątek dowiedzieliśmy się o wycofaniu prawie 1 miliona samochodów typu SUV z silnikami benzynowymi i typu Diesel. Wszystko za sprawą wadliwych napełniaczy poduszek powietrznych, które mogą eksplodować nawet podczas uruchamiania silnika.
Firma General Motors poinformowała o wycofaniu łącznie 994 763 pojazdów Buick Enclave, Chevrolet Traverse i GMC Acadia. Wycofanie dotyczy pojazdów wyprodukowanych w latach 2014-2017 z elementami poduszek powietrznych wyprodukowanych przez ARC Automotive. Kierowcy, których dotyczy cała akcja, będą mogli bezpłatnie wymienić moduł poduszki powietrznej. Narazie jednak proszeni są o nie uruchamianie swoich samochodów z silnikami benzynowymi lub typu Diesel.
National Highway Traffic Safety Administration wzywa producenta poduszek powietrznych, firmę ARC z siedzibą w Knoxville, do wycofania aż 67 milionów urządzeń wyprodukowanych przed 2018 rokiem. Wszystkie mają duże ryzyko eksplozji.
Odpalenie silnika benzynowego lub typu Diesel jest niebezpieczne

Między 2009 rokiem a marcem tego roku doszło do co najmniej dziewięciu incydentów związanych z poduszkami powietrznymi. Dwa z nich skończyły się zgonami, a wiele poważnymi obrażeniami. Informuje o tym agencja NHTSA w specjalnym liście do ARC opublikowanym w piątek. Według agencji dwie osoby które zginęły w skutek wybuchu poduszki były kierowcami pojazdów.
Po trwającym aż 8 lat dochodzeniu NHTSA, agencja doszła do wstępnych wniosków. Ich zdaniem wadliwe są napełniacze poduszek powietrznych, z tego powodu wzywa ARC do ich całkowitego wycofania.
– Napełniacze poduszek powietrznych, które wyrzucają metalowe fragmenty na pasażerów pojazdu, zamiast prawidłowo napełniać poduszkę powietrzną, stwarzają nieuzasadnione ryzyko śmierci i obrażeń – czytamy w uzasadnieniu NHTSA. Agencja zaznacza też, że poduszki powietrzne, jeśli działają prawidłowo, mają ratować życie.
Według NHTSA co najmniej 12 producentów samochodów używało komponentów ARC w swoich poduszkach powietrznych, a według Associated Press wycofanie może dotyczyć prawie jednej czwartej pojazdów obecnie poruszających się po drogach w USA. Jednak ARC odrzuca żądania organów regulacyjnych. W liście z 11 maja firma zaprzeczyła, że jej produkty są wadliwe i stwierdziła, że wszelkie problemy z poduszkami powietrznymi „wynikały z przypadkowych„ jednorazowych ”nieprawidłowości produkcyjnych, które zostały odpowiednio rozwiązane” z indywidualnymi wycofaniami.