Masz takie opony na lato? Możesz już wyrzucić je na śmietnik i szukać nowych

Masz takie opony na lato? Możesz już wyrzucić je na śmietnik i szukać nowych

Masz takie opony na lato? Możesz już wyrzucić je na śmietnik i szukać nowych

Podaj dalej

Już wkrótce przyjdzie czas na kolejną sezonową wymianę opon. Większość z nas już myśli o tym, aby zimowe opony schować do garażu czy do komórki, a wyjąć z niej letnie, najczęściej na lepszych felgach. Do tego wiosenne mycie samochodu i możemy pożegnać zimę na dobre. Jednakże, jeśli masz takie opony letnie, możesz już szukać sobie nowych. 

Te opony nadają się tylko na śmietnik

mandat dowód rejestracyjny zatrzymanie kontrola policja
fot. freepik

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak dane opony spisują się w danych warunkach, najlepiej sięgnąć po opinię Niemców. Dziennikarze z portalu Auto Bild wykonali pierwszą turę testów opon letnich, skupiając się narazie tylko na drodze hamowania. Już te dane są bardzo wymowne i pokazują, które opony zupełnie nie nadają się do jazdy. Te konkretne opony nie radzą sobie z hamowaniem i mają prawie o 20 metrów dłuższą drogę hamowania z 80 km/h. 

Za bezpieczne zatrzymanie samochodu odpowiadają nie tylko hamulce, ale przede wszystkim opony. W końcu nic innego nie zapewnia kontaktu samochodu z drogą. Jeśli zatem opony są zużyte, albo w złym stanie, droga hamowania wydłuża się. W takim przypadku nawet metr może decydować o tym, czy dojdzie do niebezpiecznej sytuacji, czy nie. Z tego powodu niemiecki Auto Bild w swoim pierwszym teście w tym roku koncentruje się przede wszystkim na hamowaniu. 

Zima dobiega końca, więc nic dziwnego, że oczy wszystkich w najbliższych tygodniach będą skierowane na opony letnie. W porównaniu do poprzednich lat, dziennikarze przyjrzeli się oponom w rozmiarze 18 cali, szerokości 225 mm i 45% profilu. 

opony letnie zimowe wymiana opon
fot. freepik

Uniwersalny rozmiar – od kombi po SUV-a

Takie opony mogą być stosowane zarówno w Skodzie Kodiaq, jak i Octavii. Są więc bardzo uniwersalne – od kompaktów, przez SUV-y. Choć felgi w tym rozmiarze nie są już dziś tak drogie jak kiedyś, w przypadku opon jest kompletnie na odwrót. Dlatego warto kupić właściwe gumy. 

W pierwszej rundzie testów Niemcy mierzyli drogę hamowania na mokrej (od 80 km/h) i suchej nawierzchni (od 100 km/h). Następnie zsumowali obie liczby, co dało końcowy wynik. Na jej podstawie 10 rodzajów opon z łącznej liczby 50 zostało wyeliminowanych, a 20 awansowało do drugiej rundy. Najgorzej w teście spisywały się opony Zeta Alventi, które w obu przypadkach potrzebowały około 40 metrów. Na mokrej nawierzchni zahamowały 19,5 metra dalej, niż zwycięzca testu. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News