Kierowco, twój Diesel wydaje takie dźwięki? Nie, to nie jest normalne! Lepiej o to zadbaj

Kierowco, twój Diesel wydaje takie dźwięki? Nie, to nie jest normalne! Lepiej o to zadbaj

Podaj dalej

Samochody wydają wiele różnych dźwięków, które łatwo pomylić. Niektóre z nich to radosne dźwięki, jak klekot klasycznego 1.9 TDI, ale niektóre są absolutnie okropne. Pisk ślizgającego się paska klinowego, czy szelest tłumika ciągnącego się po ziemi. Najgorsze ze wszystkich są jednak zgrzytające hamulce. Twój Diesel wydaje takie dźwięki? Nie ignoruj ich! 

Diesel i benzyna – hamulce są kluczowe!

zamarznięte hamulce

KIEROWCO! ODBIERZ BON NA 120 PLN DO WYDANIA NA STACJACH BENZYNOWYCH

Jeśli wszystko działa tak, jak należy, twoje hamulce powinny wydawać cichy dźwięk po naciśnięciu pedału. Idealnie, gdy nie wydają żadnego. Możesz jednak usłyszeć lekkie pocieranie, ale brzmienie to nie wydaje się szorstkie. Kiedy części w twoim samochodzie z silnikiem typu Diesel lub benzyną zaczyna się zużywać, dźwięk ten może doprowadzić do szaleństwa. 

Dobra wiadomość jest taka, że naprawa hamulców nie wiąże się z ogromnymi kosztami – o ile nie zignorujesz problemu. Po naciśnięciu pedału hamulca słyszysz dziwne dźwięki? Oto, co musisz zrobić. 

W większości samochodów benzynowych czy typu Diesel mamy do czynienia z hamulcami tarczowymi. Naciśnięcie pedału hamulca powoduje wzrost ciśnienia w płynie hamulcowym, a to z kolei prowadzi do ruchu zacisków. 

Tarcza hamulcowa obraca się wraz z kołami samochodu. Kiedy pedał hamulca jest wciśnięty, ciśnienie hydrauliczne zmusza zacisk do zaciśnięcia się na tarczy. Tarcie spowodowane tym kontaktem spowalnia pojazd. 

hamulce

Jeśli po naciśnięciu pedału hamulca usłyszysz nieprzyjemny dźwięk zgrzytania, to czas na zajęcie się swoimi hamulcami. Co należy sprawdzić jako pierwsze?

Klocki hamulcowe 

W miarę zużywania się klocków hamulcowych powierzchnia potrzebna do generowania tarcia i siły hamowania może być zbyt zużyta, aby działać prawidłowo. W tym przypadku metalowa płyta klocków może zetknąć się z tarczą, wydając okropny dźwięk. To z kolei może doprowadzić do rozległych uszkodzeń. 

KIEROWCO! ODBIERZ BON NA 120 PLN DO WYDANIA NA STACJACH BENZYNOWYCH

Tarcze hamulcowe

Jeśli tarcze hamulcowe zużyją się, ich powierzchnia po latach może mieć wyżłobienia i inne niedoskonałości. Co około 40 000 kilometrów powinieneś zaplanować wykonanie przeglądu i wymiany najważniejszych elementów układu hamulcowego. Mamy tu na myśli co najmniej klocki i potencjalnie tarcze. 

Rdza i korozja 

diesel hamulce tarcze

Jeśli pojazd stoi zaparkowany przez dłuższy czas, na tarczach może zbierać się rdza i brud. Przez większość czasu rdza znajduje się tylko na powierzchni i ściera się, gdy pojazd się porusza. Zanim to się wydarzy, może jednak wydawać dziwne dźwięki. Jeśli to możliwe, najlepiej jeździj swoim samochodem tak często, jak to tylko możliwe. 

Ile będzie kosztować naprawa?

Naprawa hamulców nie jest zbyt kosztowna, nawet jeśli udasz się do profesjonalnego zakładu. Wiele osób wykona to zadanie samodzielnie, bowiem nie należy ono do gatunku trudnych. Jeśli jednak nie masz czasu, lub boisz się samodzielnej pracy, nie zbankrutujesz. 

Klocki będą kosztować około 200-400 złotych, natomiast tarcze to koszt około 600 zł. Oczywiście, w przypadku każdego modelu samochodu koszty te będą się różnić. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News