Samochody benzynowe i typu Diesel znajdują się pod nieustannym ostrzałem ustawodawców. I choć brzmi to jak ponury żart, to w rzeczywistości od 1 lipca wiele samochodów, które nie spełnią konkretnych wymagań Unii Europejskiej, mogą zostać wyłączone zdalnie i dalej nie pojadą. Wszystko oczywiście w imię zmniejszania emisji spalin. Nowa norma emisji spalin Euro 7 będzie miała dodatkową część oznaczoną jako Euro 7G.
Benzyna lub Diesel wyłączana zdalnie

Ustawodawcy chcą ograniczyć pojazdy z silnikami benzynowymi i typu Diesel, wyposażonymi w systemy hybrydowe. W centrach miast, które są sklasyfikowane jako strefy zerowej emisji, właściciele takich samochodów będą musieli bardzo mocno się pilnować. Z perspektywy kierowcy nowe przepisy oznaczają, że silnik twojego pojazdu wyłączy się, gdy znajdziesz się w strefie zerowej emisji i nie włączy się do czasu, aż jej nie opuścisz. Unia chce tym samym wymusić na kierowcach hybryd ładowanie swoich akumulatorów, aby w konkretnych strefach poruszali się wyłącznie za pomocą energii elektrycznej.
Na papierze pojazdy hybrydowe są czystsze niż zwykła benzyna lub Diesel. W miarę możliwości wykorzystują one energię elektryczną – na przykład podczas krótkich podróży czy w ruchu miejskim. W idealnym świecie oznacza to, że tradycyjna benzyna lub diesel używane są rzadziej. Ale to działa tylko w teorii.

Wiele osób, które posiadają hybrydy, kupują je tylko ze względu na ulgi podatkowe czy inne zachęty. A potem prawie nigdy nie korzystają z pokładowej energii elektrycznej, tylko z silnika spalinowego. Nowe ustawodawstwo Euro7 ma to zmienić.
Namiary GPS i zupełnie nowe przepisy
Geofencing ma wymusić wykorzystywanie energii elektrycznej w centrach miast. Nowe przepisy proponują, aby samochód nie posiadający wystarczającej ilości energii na poruszanie się tylko na napędzie elektrycznym, nie był w stanie wjechać do centrum miasta.

Według portalu Autocar, Toyota uważa, że geofencing wpłynie na wszystkie samochody hybrydowe wyprodukowane po 1 lipca 2025 roku. Wtedy też w życie wejdą nowe normy Euro 7. Inni uważają, że tylko ci, którzy zdecydowali się dostosować swoje pojazdy do normy Euro 7G, będą musieli montować geofencing.
A jak wygląda sytuacja z jakością powietrza w europejskich miastach? WHO poinformowała w 2016 roku, że ponad 60% miast nie spełniło jej wytycznych dotyczących odpowiedniej jakości powietrza.