Diesel i benzyniak. Jak zdiagnozować wyciek z układu wydechowego? Pamiętaj o tym, a unikniesz kosztownej naprawy!

Diesel i benzyniak. Jak zdiagnozować wyciek z układu wydechowego? Pamiętaj o tym, a unikniesz kosztownej naprawy!

Podaj dalej

Układ wydechowy to wbrew pozorom bardzo skomplikowany układ, który narażony jest na wiele trudów związanych z „życiem” pod samochodem. Ewentualny wyciek może być bardzo trudny do zdiagnozowania, a jeśli zaniedbamy ewentualne oznaki, naprawa może być bardzo kosztowna. Masz benzynę lub silnik typu Diesel? O tych zasadach musisz pamiętać! 

Diesel i benzyna – dbaj o wydech!

Dieselgate

Wyciek może pojawić się w dowolnym miejscu układu wydechowego, który składa się z kilku części i biegnie niemal przez całą długość pojazdu. Aby zlokalizować źródło wycieku w swojej benzynie lub samochodzie typu Diesel, musisz wiedzieć czego szukasz i czego słuchasz. 

Układ wydechowy w samochodach z silnikami benzynowymi i typu Diesel to połączony zespół rur, złączy, czujników i urządzeń mechanicznych. Jego głównym zadaniem jest obsługa i usuwanie spalin pochodzących z procesu spalania. Odprowadza je z dala od kierowcy i pasażerów, wycisza hałas związany z procesem spalania, a także „oczyszcza” spaliny z gazów szkodliwych dla ludzi i środowiska. 

Większość części użytych w układzie wydechowym wykonana jest ze stali. Jest zaprojektowana tak, aby wytrzymać trudy związane z życiem pod samochodem. Pierwszym elementem patrząc od strony silnika jest kolektor wydechowy, który kieruje spaliny do rury wylotowej. 

KIEROWCO! ODBIERZ BON NA 120 PLN DO WYDANIA NA STACJACH BENZYNOWYCH

katalizator diesel

Następny w kolejce jest katalizator, który w pewien sposób oczyszcza spaliny ze szkodliwych gazów. Przekształca węglowodory, tlenek węgla i tlenki azotu w produkty uboczne. Układ wydechowy składa się też z rezonatora, tłumika, rury wydechowej, rur łączących i czujników CO2. Wszystko to pozwala na sprawne „wydalanie” gazów. 

Objawy wycieku z układu wydechowego 

Istnieje kilka sygnałów, których nie wolno pod żadnym pozorem ignorować. Jeśli w układzie wydechowym pojawi się dziura, może to spowodować głośniejszą jazdę, w szczególności przyspieszanie. Będzie naprawdę głośno, trochę jak w samochodzie rajdowym. Nie sposób nie zauważyć tego dźwięku. 

W zależności od tego w którym miejscu pojawi się wyciek, możesz usłyszeć także brzęczenie, syczenie, tykanie, trzaski, lub sapanie. Dziwne dźwięki będą głośniejsze poza samochodem i będą nasilać się razem ze zwiększaniem obrotów. Jeśli powietrze będzie wydostawać się przez niepożądany otwór, pojawią się także wibracje. 

To jednak nie wszystko. Jeśli twoja benzyna lub Diesel będą miały uszkodzony układ wydechowy, poczujesz też większe spalanie. Wszystko za sprawą komputera ECU, który będzie podawał silnikowi większą dawkę paliwa. Ważnym sygnałem może być też zapach spalin z przodu pojazdu lub wewnątrz kabiny. 

katalizator

Przyczyna wycieku

Z czasem i kolejnymi pokonanymi kilometrami zużywają się wszystkie elementy samochodu. Nie inaczej jest z układem wydechowym, który jest narażony na korozję, uszkodzone usterki, czy słabe spoiny. Wjechanie w dużą dziurę może spowodować uszkodzenie nisko zawieszonego układu wydechowego. 

W końcu jednak każdy element zawiedzie. Czasami układ wydechowy w waszych benzynach i Dieslach po prostu się zniszczy i trzeba będzie go naprawić. Należy jednak pamiętać o tym, aby odpowiednio diagnozować problem i starać się usuwać usterki najszybciej, jak to możliwe. 

Wyciek sam w sobie może być niegroźny, ale pociągnie za sobą jak lawina kolejne uszkodzenia. Naprawa katalizatora może być kosztowna, a uszkodzony kolektor wydechowy może doprowadzić nawet do pożaru pod maską i totalnej katastrofy.

KIEROWCO! ODBIERZ BON NA 120 PLN DO WYDANIA NA STACJACH BENZYNOWYCH

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News