Choć Google Maps często określane jest jako najlepsza na świecie aplikacja do nawigacji mobilnej, gigant z Mountain View właśnie stracił miejsce numer 1. Kierowcy i użytkownicy smartfonów mają nową ulubioną aplikację do nawigacji. Pokonała ona nie tylko Google Maps, ale także TomToma i Mapboxa. Najnowsze badania firmy Qmdia ukazują ciekawe dane. Skąd te zmiany?
Google Maps już nie jest numerem 1 na świecie
Tegoroczna edycja Indeksu Platform Lokalizacyjnych stawia aplikację HERE na pierwszym miejscu. Ta branżowa firma analityczna sklasyfikowała firmy inwestujące w tę przestrzeń według kompletności i zasięgu. Firma HERE uzyskała lepszy wynik niż konkurenci, w tym Google Maps, w każdej kategorii.
Jeśli chodzi o kompletność, Omdia przeanalizowała takie kryteria jak podstawowe dane, mapowanie i możliwości platformy. A także usługi obsługiwane przez platformę oraz skuteczność strategii fonetyzacji firmy macierzystej.
W efekcie HERE uzyskało łączną notę 7,88 pkt a na drugim miejscu uplasował się Google Maps z wynikiem 7,47 pkt. TomTom zapewnił sobie trzecie miejsce z wynikiem 6,76 pkt, a na czwartym miejscu widnieje Mapbox z 6,03 pkt.

Ta aplikacja wyróżnia się na tyle innych
To, co wyróżnia HERE spośród innych, to obecność na rynku motoryzacyjnym. Z jej oprogramowania korzysta już coraz większa liczba producentów samochodów. Spółka matka stara się poszerzać swoją ofertę o rozwiązania drogowe nowej generacji skierowane nie tylko do firm, ale także agencji transportowych i władz miejskich.
Jest to oczywiście jedna z wiodących marek jeśli chodzi o gromadzenie danych co zasadniczo sprawia, że jego oprogramowanie jest dokładniejsze. Omdia szczególnie chwali firmę za skupienie się również na rozwiązaniach bezpieczeństwa.
Jeśli chodzi o Google Maps, z analizy wynika, że aplikacja wciąż pozostaje w tle za rywalem HERE jeśli chodzi o partnerstwa w branży moto. Z drugiej strony, najlepsze w Google Maps są gigantyczna baza użytkowników, w większości oparta na systemie Android, obsługa zaawansowanych rozwiązań, czy integracja funkcji sztucznej inteligencji, AR i chmura.

Android Auto może być ratunkiem
Badanie pokazuje też, że Google Maps ma ogromne problemy w Chinach z powodu braku dostępu. Podczas gdy rywale tacy jak HERE są już jednymi z najlepszych wyborów w tym kraju. Co więcej, Google nad nie jest w pełni zaangażowane w ulepszanie niektórych komponentów. Chodzi m. in. o wspólne przejazdy, czy śledzenie zasobów.
Jednym z potencjalnych motorów napędowych Google Maps może być Android Auto. Platforma pomaga aplikacji zwiększyć jej udział w rynku branży motoryzacyjnej. Co więcej, aplikacja jest dostępna także na Android Automotive, a dzięki partnerstwu Google z producentami, w dłuższej perspektywie popularność może wzrosnąć.