Dzienna opłata 65 zł dla kierowców aut starszych niż 8 lat! Nowe przepisy już od lipca tego roku?

Dzienna opłata 65 zł dla kierowców aut starszych niż 8 lat! Nowe przepisy już od lipca tego roku?

prędkość mandat kara holowanie teren zabudowany przepisy

Podaj dalej

Dzienna opłata w wysokości 65 zł za wjazd do miasta zrujnuje wielu kierowców. Proponowane rozszerzenie strefy i opłat dla kierowców spotyka się jednak z ogromnym niezadowoleniem. I to nie tylko ze strony zmotoryzowanych, co jest najbardziej zrozumiałe. Sąd Najwyższy zgodził się rozpatrzyć skargę gmin sprzeciwiających się temu pomysłowi. 

Nowa opłata dla kierowców starszych aut

parkowanie parking opłata parkometr
Fot. pixabay.com

Sąd Najwyższy będzie przewodniczył prawnemu zaskarżeniu proponowanego rozszerzenia strefy ultra niskiej emisji. Przepisy i nowa opłata ma wejść w życie w lipcu. Londyńskie dzielnice Hillingdon, Bexley, Bromley i Harrow wraz z radą hrabstwa Surrey wszczęły postępowanie sądowe, kwestionując propozycję burmistrza Khana dotyczącą rozszerzenia granic ULEZ.

W chwili obecnej opłata obowiązuje tylko na drogach w North i South Circular. Jeśli burmistrz postawi na swoim, granica rozszerzy się i obejmie cały Greater London Authority Area. Oznacza to, że każdy, kto prowadzi pojazd niezgodny z ULEZ na większości obszaru ograniczonego autostradą M25, będzie musiał zapłacić dzienną opłatę w wysokości 12,50 funtów. 

Samochody, które nie są zgodne z ULEZ, obejmują te, które nie spełniają norm emisji spalin Euro 4 lub Euro 6. Odpowiednio dla silników benzynowych i wysokoprężnych. Działacze twierdzą, że oznacza to, że jest to niesprawiedliwy podatek nakładany na kierowców starszych samochodów, którzy zazwyczaj nie są w stanie zapłacić. ULEZ obowiązuje 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.

„Plany należy przemyśleć”

diesel-osiedle-opłata
fot. freepik

Gminy, które chciały zablokować rozszerzenie strefy, złożyły skargę prawną z wielu różnych powodów. Ale Sąd Najwyższy zaakceptował tylko dwa. Po pierwsze, mogło dojść do nieprzestrzegania ustawowych procedur, ponieważ proponowane zmiany stref są tak duże, że skutecznie stanowią nowy program. Po drugie, nie przeprowadzono wystarczających konsultacji w sprawie proponowanego programu złomowania mającego na celu pomoc niektórym kwalifikującym się londyńczykom.

Biuro burmistrza nadal forsuje program pomimo wyzwań prawnych, opisując zmiany jako ratujące życie. Takiej wypowiedzi dla Daily Mail udzielił jeden z pracowników: – Co roku około 4000 londyńczyków umiera przedwcześnie z powodu zanieczyszczenia powietrza. To nagły wypadek zdrowotny, a burmistrz nie jest przygotowany, by stać i nic nie robić, podczas gdy londyńczycy dorastają z skarłowaciałymi płucami i są bardziej narażeni na choroby serca, raka i demencję z powodu naszego toksycznego powietrza. 

Oprócz wyzwań prawnych, walka z ekspansją ULEZ doprowadziła też do demonstracji w Londynie. A premier Rishi Sunak powiedział niedawno parlamentowi, że uważa, że plany należy przemyśleć.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News