Diesel wystarczy tylko dla 6% samochodów. Prognozy wyglądają dla kierowców coraz gorzej

Diesel wystarczy tylko dla 6% samochodów. Prognozy wyglądają dla kierowców coraz gorzej

Promocja na Orlenie. Tańszy diesel, benzyna, LPG

Podaj dalej

Dziś pisaliśmy, że Diesel wkrótce będzie dwa razy droższy, ale to nie jedyny problem, jaki czeka to paliwo w przyszłości. Do 2035 roku e oleju napędowego wystarczy tylko dla 6% ciężarówek. Grupa badawcza przemysłu naftowego Concawe oszacowała, że europejska produkcja e-paliw nie zaspokoi zapotrzebowania. 

Ten Diesel to nie przyszłość?

paliwo stacja paliw symulator gas station simulator
fot. freepik.com – Tartenisz

Do 2035 roku europejska produkcja paliwa zwanego e-Dieslem zaspokoi jedynie 6% zapotrzebowania na paliwa dla ciężarówek. Obecne prognozy dotyczące importu tylko e-paliw transportowych przewidują jednak również przywóz e-nafty i e-amoniaku, które nie będą miały zastosowania w transporcie drogowym. 

Nie ma dostępnych publicznych prognoz dotyczących wielkości importu e-diesla, czy e-benzyny z zagranicy do Europy. Oznacza to, że nowy e Diesel do samochodów ciężarowych i osobowych będzie bardzo ograniczony. 

Jeżeli Diesel ma być wykorzystywany w ciężarówkach, ilość pozostawiona dla lotnictwa i żeglugi byłaby nie wystarczająca na dekarbonizację tych dwóch sektorów. A tutaj statki i samoloty elektryczne czy wodorowe nie są ani wykonalne, ani skalowalne. 

Prognozy nie są optymistyczne

Od 14 listopada ceny diesel, benzyna, LPG
fot. freepik.com – Svetlana Verbitskaya

Max Molliere: – Po próbie z samochodami przemysł paliw kopalnych ma nadzieję wskrzesić e-paliwa w ciężarówkach. Twierdzenie, że ta technologia jest skalowalnym rozwiązaniem dekarbonizacji, jest błędne w przypadku samochodów. Nowe dowody pokazują, że również e Diesel dla ciężarówek jest błędny. Zagrozi to przejściu na elektryczne ciężarówki, a technologie blokowania silników typu Diesel pozostaną znacznie dłużej, niż nasza planeta może wytrzymać. 

Komisja Europejska ma dokonać przeglądu norm emisji CO2 dla samochodów ciężarowych pod koniec 2022 roku. Grupa Transport & Environment wzywa do: 

  • nieprzyznawania roli paliwom w regulowaniu sprzedaży nowych pojazdów 
  • zakończenia sprzedaży wszystkich nowych samochodów ciężarowych z silnikami typu Diesel do 2035 roku

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News