PILNE: Diesel na... wodę! To rewolucyjne rozwiązanie może zastąpić samochody elektryczne

PILNE: Diesel na... wodę! To rewolucyjne rozwiązanie może zastąpić samochody elektryczne

diesel benzyna paliwo

Podaj dalej

Producenci samochodów walczą o przestrzeń elektryczną, ale kilka firm zdecydowało się na alternatywne opcje. SIlnik benzynowy lub typu Diesel z wewnętrznym spalaniem wodoru? To jest możliwe, ale czy takie rozwiązanie faktycznie może zastąpić na dobre samochody elektryczne?

Benzyna i Diesel na wodór – czy zastąpi elektryki?

Koniec Diesla nie musi skazywać na elektryka. Jest nadzieja dla wodoru

Zbliżająca się transformacja na alternatywne układy napędowe nikogo już nie dziwi. Czasy silników benzynowych i typu Diesel zależnych od paliw kopalnych zbliżają się do końca. Większość producentów już bardzo mocno pracuje nad przejściem z silników spalinowych na akumulatory litowo-jonowe. Jednak kilka firm szuka innych rozwiązań, takich jak wodór stosowany jako paliwo w silniku spalinowym. 

Wcześniej widzieliśmy kilka pojazdów elektrycznych w ogniwami paliwowymi opartymi na wodorowych ogniwach paliwowych (FCEV). Zarówno w formie koncepcyjnej, jak i produkcyjnej. Jednak mimo dekady prac i wielu prób, żaden producent nie był w stanie umieścić pojazdów wodorowych w centrum uwagi i wciąż pozostają one rzadkością. 

Dziś jedynymi produkowanymi samochodami wodorowymi są Hyundai Nexo i Toyota Mirai. W obydwu silnik wodorowy wykorzystuje wodór do zasilania ogniwa paliwowego. W wyniku rekacji chemicznej zamienia energię w energię elektryczną i napędza silnik elektryczny. 

Deutz-silnik na wodór

Cały proces jest dość skomplikowany i kosztowny. Teraz jednak Toyota proponuje bardziej bezpośrednie rozwiązanie w postaci silnika benzynowego czy typu Diesel napędzanego… wodorem. W przypdaku FCEV należy wziąć pod uwagę wiele aspektów – zbiorniki na wodór, ogniwo paliwowe, czy silniki elektryczne połączone w jedną spójną całość. System wykorzystuje platynę, a całość jest bardzo droga. 

Wodorowy Diesel?

To zasadniczo tradycyjny silnik spalinowy przerobiony na wodór. Co ciekawe, istniejące silniki można przekształcić, zmieniając tylko niektóre komponenty, takie jak układ dostarczania paliwa i świece zapłonowe. Dzięki temu zamiast benzyny czy oleju napędowego można korzystać z wodoru. Producenci mają więc sprawdzoną bazę, na której można budować i którą można udoskonalić w celu dalszego dostosowania do wodoru, bez dokonywania ogromnych inwestycji w elektryczne układy napędowe. 

Głównym celem wykorzystania wodoru jest przekształcenie silnika benzynowego czy typu Diesel w pojazd o bardzo niskiej emisji. Przy spalaniu wodoru pojazd w większości emitowałby tylko parę wodną. 

Nie będzie to jednak całkowita zero emisyjność – niewielka ilość CO2 jest również emitowana z powodu spalania oleju silnikowego, a proces spalania wodoru w silniku prowadzi też to emisji tlenków azotu NOx. Choć emisje te są znacznie niższe niż w przypadku pojazdów benzynowych/diesel, FCEV jest całkowicie zeroemisyjny. 

W przeciwieństwie do silnika spalinowego zasilanego konwencjonalnie, wodorowe silniki spalinowe oferują jedynie 20-25% sprawności. Moc wyjściowa zmienia się w zależności od gęstości energii w mieszaninie wodoru i powietrza. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News