Czy warto zdecydować się na montaż klatki bezpieczeństwa?

Czy warto zdecydować się na montaż klatki bezpieczeństwa?

Czy warto zdecydować się na montaż klatki bezpieczeństwa?

Podaj dalej

Po ukończeniu kilku pierwszych startów i zamontowaniu w samochodzie sportowych foteli oraz pasów, szybko przychodzą myśli i wątpliwości związane z montażem klatki bezpieczeństwa. W tym tekście chce was przekonać, dlaczego warto zdecydować się na ten krok.

Klatka bezpieczeństwa jest standardem w każdym samochodzie rajdowym biorącym udział w profesjonalnych rajdach. Do startów w KJS jednak nie jest konieczna. Jeśli poważnie myślicie o dalszym rozwoju swoich umiejętności na odcinkach specjalnych, to montaż klatki jest po prostu koniecznością. I to już na poziomie SKJS-u.

SKJS-y to pierwszy powód, dla którego warto pomyśleć nad montażem klatki bezpieczeństwa. W tych amatorskich imprezach jest ona wymagana. Mając klatkę macie możliwość pojechać odcinkiem specjalnym przygotowanym dla okręgówki tylko uciętym o połowę. Mimo tego uwierzcie, lepsze 4 km na odcinku przewidzianym dla rajdu okręgowego, niż 2 km po placach, czy torach.

W ostatnim czasie bardzo mocno rozwinęły się prywatne cykle rajdowe, które często mają odcinki niewiele krótsze od tych w RO. Przygotowuje się je również z myślą o kierowcach nieposiadających licencji. Na szczęście w tych imprezach organizatorzy są również na tyle odpowiedzialni, że praktycznie zawsze wymagają od załóg klatek bezpieczeństwa w autach.

Fajniejsze imprezy to nie wszystko

Posiadanie w samochodzie klatki bezpieczeństwa to jednak nie tylko trudniejsze, a co za tym idzie ciekawsze imprezy, w których będziecie mogli brać udział. Klatka to przede wszystkim bezpieczeństwo załogi. Ma ona za zadanie ograniczać deformację nadwozia w razie wypadku. Trudno byłoby policzyć, ilu załogom ten wynalazek ocalił życie.

Informacje o klatkach bezpieczeństwa

  • profesjonalna klatka budowana jest według zasad opisanych w załączniku J
  • powinna być przymocowana do nadwozia w co najmniej 6 punktach (w WRC stosuje się klatki 10-punktowe)
  • wymagane są wzmocnienia w miejscu drzwi (często jest to charakterystyczny krzyż), wzmocnienia za fotelami, wzmocnienia na suficie oraz dodatkowe wzmocnienia na zgięciach rur
  • w miejscach gdzie ciało zawodnika znajduje się w styku z klatką, należy używać otuliny ochronnej wykonanej z niepalnych materiałów
  • w aucie z klatką koniecznie należy używać pasów szelkowych oraz kasku

Rodzaje klatek

Rozróżniamy dwa rodzaje klatek: spawane lub skręcane. Oba rozwiązania oczywiście mają swoje plusy.
Klatka skręcana: łatwiejszy montaż i możliwy demontaż w celu przełożenia do nowej budy
Klatka spawana: trudniejsza w montażu, ale znacznie bardziej wytrzymała niż skręcana

Materiały

Klatki mogą być wykonane ze zwykłej stali lub stali chromowo-molibdenowej. Klatki ze stali chromowo-molibdenowej są droższe, ale za to lżejsze i wytrzymalsze od tych ze zwykłej stali. Firma Custom Cages wykonuje także klatki ze stali węglowo-manganowej (T45). Są one dużo wytrzymalsze, dzięki temu mogą być wykonane z cieńszych rur i cała konstrukcja staje się również dużo lżejsza niż w tradycyjnych klatkach.

Skręcane klatki bezpieczeństwa oraz niepalne otuliny, które montuje się na klatkę znajdziecie na stronie sklepu inter-rally.pl.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News