Fotoradary mają progi rotacyjne, ale czy rejestrują niewielkie przekroczenia prędkości?

Fotoradary mają progi rotacyjne, ale czy rejestrują niewielkie przekroczenia prędkości?

Podaj dalej

Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur przyznał, że nieprawdą jest, że fotoradary nie rejestrują przekroczeń prędkości w przedziale od 11 do 20 km/h. W ten sposób odniósł się do pytania jednego z posłów o wyniki kontroli NIK z września ubiegłego roku.

Chodzi o raport opublikowany przez Najwyższą Izbę Kontroli we wrześniu ubiegłego roku. Dotyczy on funkcjonowania odcinkowych pomiarów prędkości (OPP) w ramach systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym.

Z raportu wynika m.in., że Główny Inspektorat Transportu Drogowego w latach 2015-2017 ograniczał rejestrację wykroczeń, poprzez programowanie fotoradarów nawet o 30 km/h powyżej prędkości dozwolonej na danym odcinku drogi. Działania te miały zdaniem NIK uniemożliwić nałożenie kar za przekroczenie prędkości o wartości, co najmniej 2,8 mld zł.

Pytanie w tej sprawie Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego zadał na czwartkowym posiedzeniu Sejmowej Komisji Infrastruktury poseł Mirosław Suchoń (KO).

Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur zaznaczył, że zgodnie z ustawą GITD może rejestrować przekroczenia prędkości od 11 km/h wzwyż. Przyznał jednak, że progi są dostosowywane przede wszystkim do możliwości kadrowych GITD. „Chodzi o to, żeby w pierwszej kolejności przerabiać najcięższe wykroczenia. Natomiast jest nieprawdą, że nie rejestrujemy przekroczeń od 11 do 20 km/h” – odpowiedział.

Podkreślił również, że na ponad 1,5 mln zarejestrowanych w ubiegłym roku przekroczeń prędkości, ponad 800 tys. wykroczeń to przekroczenia prędkości w przedziale od 11 do 20 km/h; 530 tys. przekroczeń w przedziale od 21 do 30 km/h; 150 tys. w przedziale od 31 do 40 km/h i 43 tys. przekroczeń w przedziale od 41 do 50 km/h.

„Rzeczywiście nasze progi są zmieniane rotacyjnie. Kierowca nigdy nie wie, które urządzenie jest ustawione na jaki próg tolerancji. Większość urządzeń tak naprawdę rejestruje przekroczenia prędkości od kilkunastu kilometrów (na godzinę – PAP)” – zapewnił.

Prawidłowo przechodziła przez przejście z rowerem. Brutalne potrącenie w Krapkowicach

Przypomniał również, że system fotoradarów będzie rozbudowywany, a umowa w sprawie tzw. systemu CANARD 2 została podpisana w 2018 roku.

Zwrócił również uwagę na to, że w 2019 roku – dzięki uruchomieniu oddziału GITD w Białej Podlaskiej – wzrosła skuteczność procedowanych spraw. I tak – w roku 2019 wystawiono 717 tys. mandatów, natomiast w 2018 roku – 432 tys.

PAP

Dołącz do dyskusji

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News