Badania naukowe wykazały, że kierowcy BMW i Audi nie sądzą, że obowiązują ich zasady. Uważają się za lepszych i chcą to pokazać

Badania naukowe wykazały, że kierowcy BMW i Audi nie sądzą, że obowiązują ich zasady. Uważają się za lepszych i chcą to pokazać

Podaj dalej

Fiński profesor psychologii społecznej z Uniwersytetu Helsińskiego opublikował wnioski ze swoich badań na temat marek samochodów, po które najczęściej sięgają osoby kłótliwe, uparte i z brakiem empatii.

Choć dla wielu osób nie będzie to szczególne zaskoczenie, to jednak brakowało naukowych dowodów na potwierdzenie popularnych tez. Otóż z badania nasunął się wniosek, jakoby „kierowcy Audi i BMW wydawali się znacznie bardziej skłonni do ignorowania przepisów drogowych i lekkomyślnej jazdy”.

Jan-Erik Lönnqvist, autor badań: Zauważyłem, że ci, którzy najczęściej przejeżdżają na czerwonym świetle, nie ustępują pieszym i generalnie jeżdżą lekkomyślnie oraz zbyt szybko, często poruszają się szybkimi, niemieckimi samochodami.

Badanie przeprowadzono na grupie 1892 właścicieli samochodów. Naukowiec zadawał wiele pytań, aby dociec, dlaczego ludzi przyciągają konkretne samochody oraz jakie mają cechy osobowości. Wnioski były jednoznaczne: egoistyczni mężczyźni, którzy są kłótliwi, uparci, nieprzyjemni oraz nieempatyczni, bywają bardziej skłonni do posiadania samochodu z klasy premium, takiego jak Audi, BMW lub Mercedes.

Kierowca BMW chciał ukarać innego kierowcę BMW. Doprowadził do wypadku na A1 i zwiał

Wielu bogatych ludzi ma poczucie, iż mają do tego [łamania przepisów] prawo oraz sądzą, że nie obowiązują ich zasady – stwierdził Lönnqvist. Wskazał przy tym, że posiadanie pieniędzy bywa czynnikiem „psującym” osobowość, a majętność jest często nieuniknioną drogą do nabycia aut luksusowych. – Są to ludzie, którzy często uważają się za lepszych i chcą pokazać to innym – dodał.

Badacz przypomina jednak, że kierowcami Audi, BMW czy Mercedesów jest także wielu porządnych, szanowanych i uczciwych ludzi. Nie chce, aby jego badania generalizowały posiadaczy modeli tych marek. Bardziej mają wskazywać, co jest wyborem jednostek wyzbytych wielu dobrych cech charakteru.

Kierowca Audi okazał się piątym zerem. Na A2 chciał „ukarać” wyprzedzającego tira, ale dostał „klapsa”

Warto przypomnieć także fakt, że badanie przeprowadzono jedynie na Finach. W poszczególnych krajach rezultaty mogłyby się nieco różnić. Badania niejako potwierdzają krążące stereotypy, do których tak czy inaczej wypadałoby podchodzić z dystansem. Kierowcy każdej marki są tak różni, że żadnych nie da się zaszufladkować w jeden schemat.

Dołącz do dyskusji

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News