Za co można polubić Fiata Multiplę?

Za co można polubić Fiata Multiplę?

Fiat Multipla

Podaj dalej

Fiat Multipla to dość specyficzny samochód, na widok którego wiele osób się krzywi. Jednak w wielu europejskich krajach model ten ma swoje fankluby. Za co nie lubimy tego auta, a za jakie cechy warto go pochwalić.

Pozytywne strony Fiata Multipli

Na pewno największą zaletą tego modelu jest praktyczność. Mało jest aut, nawet minivanów, które mają 3 fotele w przednim rzędzie. Takie rozwiązanie w tego typu autach to z pewnością bardzo dobry pomysł. Do tego wszystkie fotele są przesuwane.

Istotną zaletą tej konstrukcji są również trwałe diesle. Jednostki 1.9 JTD to jedne z pierwszych silników wysokoprężnych wyposażonych we wtrysk Common Rail. Są dość oszczędne i bardzo niezawodne. To z pewnością jedne z najmniej awaryjnych diesli jakie kiedykolwiek skonstruowano. Do tego są podatne na rozsądne modyfikacje.

Design ma swoje wady i zalety

Paradoksalnie, zarówno za wadę jak i za zaletę można uznać design tego auta. Co prawda nie wszystkim się podoba. Jednak nie można odmówić mu jednego. Jest z pewnością oryginalny. Ewidentnie widać, że na tak odważną stylizację mogli zdecydować się tylko Włosi lub ewentualnie Francuzi. Takie eksperymenty też są potrzebne. Skłaniają inne koncerny do eksperymentowania.

Zdecydowaną wadą jest jakość elementów, których użyto do wykończenia wnętrza. Z elementów plastikowych bardzo szybko schodzi farba. Jedynym usprawiedliwieniem takiej wpadki jakościowej jest fakt, że Fiaty zawsze były dość tanie w zakupie.

Czy Fiat Multipla to dobry materiał na klasyka?

Naszym zdaniem tak. Za kilka dekad prawdopodobnie znacznie większa grupa fanów motoryzacji doceni ekscentryczny design Fiata Multipli. Samochód po liftingu prawdopodobnie nie będzie się już cieszył tak dużym zainteresowanie. Powód? Trochę go ugrzecznili i auto zaczęło wyglądać zbyt nudno. Wersja sprzed modernizacji ma w sobie coś szalonego.

Co tak naprawdę wyróżnia Multiplę na tle innych aut z lat 90. Przede wszystkim zdublowane przednie reflektory. Podobne rozwiązanie stosuje obecnie Citroen w modelu Cactus i prawdopodobnie wkrótce pojawi się również w nowych modelach niemieckiej marki BMW. Multiplę wyróżnia również górna przeszklona część karoserii. Przypomina nieco bańkę. Nietypowy jest jeszcze design deski rozdzielczej. Panuje tam prawdziwy chaos, ale ma to też swój urok.

Fot. Fiat

Przeczytaj również