Wymieniasz rozrząd w aucie? Nie możesz zapomnieć o tej części, bo będziesz miał problemy!

Wymieniasz rozrząd w aucie? Nie możesz zapomnieć o tej części, bo będziesz miał problemy!

Pasek wielorowkowy

Podaj dalej

Wymieniasz rozrząd w swoim aucie? Sam pasek z rolkami i napinacze to nie wszystko. Trzeba wymienić jeszcze jedną ważną część, którą niektórzy lekceważą. To samo dotyczy aut z silnikami, ale z łańcuchem rozrządu.

O jaki element chodzi?

Część osób zdążyła się już pewnie domyślić. Część, która zawsze warto wymienić przy okazji montażu nowego rozrządu to pompa wody. Odpowiada ona za to, aby płyn chłodniczy cały czas krążył w układzie chłodzenia i pomagał utrzymywać optymalną temperaturę silnika. Jeśli element ten zawiedzie, w krótkim czasie jednostka napędowa zacznie się przegrzewać. W konsekwencji może dojść do poważnego uszkodzenia elementów silnika takich jak głowica, uszczelka pod głowicą czy wielu innych część. Wysoka temperatura jest wstanie zniszczyć praktycznie wszystko.

Silnik
Fot. pixabay.com

Zdarza się też tak, że niesprawna pompa wody może wywołać jeszcze innego typu awarię. Na przykład stanąć i uszkodzić pasek rozrządu, a w konsekwencji doprowadzić do zderzenia tłoków z zaworami. Tak dzieje się w silnikach, gdzie pompa wody jest napędzana paskiem rozrządu. Z kolei w jednostkach, gdzie pompa działa niezależnie od rozrządu. Na przykład jest napędzana paskiem wielorowkowym, jej zablokowanie uszkodzi taki pasek oraz odetnie ładowanie akumulatora, klimatyzację oraz wspomaganie układu kierowniczego. W tym przypadku konsekwencji będą zdecydowanie mniej poważne.

Jednak, w niektórych autach zwlekanie z wymianą pompy wody, która nie jest napędzana paskiem rozrządu może mieć jeszcze inne konsekwencje. Na przykład, urwanie plastikowych łopatek i dostanie się ich do układu chłodzenia. Po takim przypadku ciężko będzie dokładnie przepłukać układ. Wymiany będzie wymagała chłodnica, której nie da się dokładnie wypłukać.

Rozrząd
Fot. pixabay.com

Ile kosztuje wymiana pompy wody?

Zwykle taka pompa kosztuje kilkaset złotych. Jeśli jest napędzana paskiem rozrządu to mechanik nie dolicza raczej dodatkowej opłaty za jej wymianę przy okazji montażu nowego rozrządu. W przypadku, gdy jest napędzana paskiem wielorowkowym, wówczas często do wymiany rozrządu trzeba doliczyć dodatkowe 1000 zł. Dlaczego? Bo przy wymianie takiej pompy wody, konieczne jest zainwestowanie w nowy pasek wielorowkowy z napinaczem i rolkami. Montaży samej pompy może i tak skończyć się uszkodzeniem innych elementów układu, który się nie wymieniło. Na przykład podczas jazdy w trasie. W takiej sytuacji samochód jest unieruchomiony. W wielu nowszych autach są jeszcze pompy elektryczne, ale to temat na osobny artykuł. Te są naprawdę drogie (kosztują około 1500 zł za samą część), ale można je wymieniać same.

Fot. pixabay.com

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News