Wyjątkowe rodzinne kombi z silnikiem V10 i napędem 4x4

Wyjątkowe rodzinne kombi z silnikiem V10 i napędem 4x4

Audi RS6 C6

Podaj dalej

Mowa oczywiście o Audi RS6 C6. To jedno z nielicznych – jak nie jedyne – kombi z silnikiem V10 i napędem 4×4. Obecna generacja tego modelu oczywiście jest szybsza od tej, o której wspominamy. Nie ma jednak tak unikatowego silnika.

Jakimi parametrami technicznymi może pochwalić się kultowe RS6 C6?

Samochód ma pod maską 5-litrowy silnik V10 z podwójnym turbodoładowaniem. Dzięki temu jednostka dysponują imponującą mocą 580 KM. Jej maksymalny moment obrotowy to aż 650 Nm. Co ciekawe, ta jednostka po przekonstruowaniu była montowana również w Lamborghini Gallardo.

Audi RS6 C6 w wersji kombi (Avant) osiąga pierwszą setkę w zaledwie 4,6 s. Prędkość maksymalna została w tym przypadku ograniczona do 250 km/h. Jednak po zdjęciu elektronicznej blokady auto bez problemu jest w stanie przekroczyć wartość 300 km/h. Jak na rodzinne kombi to bardzo dobry wynik.

Co jeszcze wyjątkowego jest w tym modelu?

Jednostka V10 jest podatna na tuning. Na rynku jest wiele egzemplarzy, które mają podniesioną moc. Te ,,najsłabsze’’ są podkręcone do ponad 700 KM. Jednak spotykane są również auta 800-, a nawet 1000-konne. Im wyższa moc tym oczywiście większe ryzyko uszkodzenia jednostki napędowej. Już przy około mocy rzędu 800 KM jest duże ryzyko, że skrzynia biegów tego nie wytrzyma. Dlatego wielu tunnerów oferuje podniesienie mocy w tym aucie do około 720 KM.

Typowa przypadłość silnika V10, która obniża jego moc

Niestety większość mocnych silników obarczonych jest różnego rodzaju wadami. Głównym mankamentem jednostki 5.0 TFSI jest odkładający się na zaworach i kanałach dolotowych nagar. Ten w skrajnych przypadkach może doprowadzić do obniżenia mocy silnika nawet o połowę. Jedną z najskuteczniejszych metod usuwania nagaru jest oczyszczanie go przy pomocy zmielonych łupin z orzechów włoskich podawanych pod ciśnieniem. Przyczyną takiego problemu jest tak naprawdę bezpośredni wtrysk paliwa. Przypadłość ta dotyczy większości silników FSI i TFSI.

Spotykane są również awarie automatycznej skrzyni biegów. Jednak dotyczy to głównie katowane egzemplarze i te po tuningu. W egzemplarzach, gdzie olej w przekładni wymieniany jest regularnie, a samochód nie jest przesadnie przeciążany wytrzyma ona znacznie większy przebieg.

Fot. Audi

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News