Wycisnął z diesla 1.9 TDI ponad 600 KM! Czy to ma sens?

Wycisnął z diesla 1.9 TDI ponad 600 KM! Czy to ma sens?

1.9 TDI

Podaj dalej

Jeden z brytyjskim YouTuberów zaprezentował Seata Ibizę 3. generacji z jednostką 1.9 TDI po tuningu. Seryjnie ten modela z tym silnikiem Diesla może mieć 101, 130 lub 160 KM. W tym przypadku moc została podniesiona do około 600 KM.

Czy tuning diesla 1.9 TDI ma jeszcze sens?

Tak naprawdę w przypadku większości projektów tuningowych, po ich podliczeniu okazuje się, że taniej można by kupić szybszy samochód. Jednak jak się już zacznie modyfikacje w aucie, nie ma już odwrotu. Są tacy, który po rozgrzebaniu pojazdu rezygnują i sprzedają go na części. Jednak znacznie więcej osób chce doprowadzić projekt do końca. Właśnie to daje im satysfakcje. Wielu z nich znacznie bardziej podoba się samochód zbudowany według własnego pomysłu niż kupiony gotowiec.

diesle
Fot. Volkswagen

Niestety sympatia do takiego projektu zwykle nie jest obustronna. Auta, w których wiele się modyfikuje, też równie dużo trzeba naprawiać. Niestety podwyższanie mocy lub montaż twardszego sportowego zawieszenia wpływa destrukcyjnie na inne podzespoły samochodu. Dlaczego? Bo inżynierowie opracowujący takie auto dla producenta, po prostu nie przewidzieli takich przeciążeń. Naszym zdaniem tuning diesli nie ma większego sensu.

Jakie silniki warto modyfikować?

Naszym zdaniem najbardziej wdzięczne do tuningu są doładowane silniki V6 oraz 4-cylindrowe jednostki, które również zostały wyposażone w turbodoładowanie. Modyfikowanie diesli wiąże się z większym ryzykiem i kosztami. Po pierwsze dlatego, że z jednostki benzynowej znacznie łatwiej wycisnąć większą moc. Po drugie, motory zasilane tym szlachetniejszym paliwem zwykle mają odporniejszy układ wtryskowy i mniej dodatkowego osprzętu w postaci filtra DPF, który utrudnia tuning.

Poza tym wiele diesli po modyfikacjach intensywnie dymi. Nie nadaje się więc do jazdy po drogach publicznych. Ryzyko utraty dowodu rejestracyjnego jest w tym przypadku bardzo wysokie. Do tego go diesel nawet 6- czy 8-cylindrowy nigdy nie będzie miał tak przyjemnego dźwięku jak odpowiedniki benzynowe. Jedyną zaletą tuningu silników wysokoprężnych jest fakt, że w zdecydowanej większości przypadku nawet z podniesioną mocą będą znacznie mniej palić niż jednostki benzynowe. Niektórzy też po prostu lubią charakterystykę silników diesla i dlatego je modyfikują.

Fot. Volkswagen

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News