Patrząc na obecnie oferowane sportowe SUV-y bardzo dobrze widać jak producenci rozwinęli tego typu samochodu. Jeszcze kilka dekadę temu wzmocnione wersje tego typu aut oferowało tylko kilka marek. Dzisiaj jest ich znacznie więcej.
Do wyboru, do koloru
Obecnie prawie każda marka premium ma w swojej ofercie co najmniej kilka sportowych SUV-ów. Już nie trzeba kupować BMW X5 czy X6, żeby mieć wzmocnioną wersję auta w takim rodzaju nadwozia. Teraz dostępny jest jeszcze mniejszy SUV, X3 M. Podobnie jest w przypadku Mercedesa. Lata temu ze sportowych aut tego typu można było wybrać właściwie tylko dużego ML-a 63 AMG. Teraz dostępnych jest też wiele innych SUV-ów spod znaku AMG. W tym między innymi widoczny na filmie model AMG 63 S.
W opracowanie sportowego SUV-a zainwestowali też inni producenci. Dzięki temu klienci szukający takiego auta mają znacznie większy wybór. Wzmocnionego SUV-a oferuje między innymi Jaguar oraz Alfa Romeo.

Który ze sportowych SUV-ów jest najlepszy?
Teoretycznie można by uznać, że najlepszy to ten najszybszy. Jednak odpowiedź na to pytanie nie jest taka oczywista. Przy wyborze takich aut powinno kierować się wieloma różnymi cechami auta. Ważny jest układ kierowniczy, charakterystyka zawieszenia czy dźwięk silnika. Równie istotne jest też wykończenie wnętrza oraz interface komputera pokładowego.
Na tym jednak nie koniec. SUV to auto uniwersalne, które zwykle pokonuje duże dystansy. Dlatego pomimo sportowego charakteru musi być wygodne. A komfort jazdy to nie tylko odpowiednio zestrojone zawieszenie. To również fotele oraz możliwość ustawiania trybów jazdy. Dzięki czemu ten sam samochód może być agresywny i nieprzewidywalny, a po zmianie odpowiedniego trybu staje się spokojny.
Patrząc na osiągi sportowych SUV-ów nie sposób jednak odnieść wrażenie, że łamią one zasady fizyki. Parametry, którymi mogą pochwalić się te rodzinne kolubryny, lata temu były zarezerwowane wyłącznie dla niepraktycznych 2-miejscowych sportowych aut. Dzisiaj można osiągać wysokie prędkości i cieszyć się błyskawicznym przyspieszeniem w bardzo komfortowych warunkach. Mimo ogromnego postępu technologicznego, SUV-om nadal jest trudno rywalizować z ze znacznie niższymi autami na torach wyścigowych. To chyba nigdy się już nie zmieni.
Fot. BMW, Alfa Romeo