Typowa usterka w dieslach, o której większość osób nie słyszała!

Typowa usterka w dieslach, o której większość osób nie słyszała!

1.9 TDI

Podaj dalej

Typowe usterki silników wysokoprężnych to temat wałkowany już od dekady. O tym, że w dieslach psują się wtryskiwacze, dwumasowe koła zamachowe, turbosprężarki, zawory EGR czy zapychają się filtry DPF wie już prawie każdy. Awaria, którą opiszemy tym razem nie jest tak powszechnie znana.

Problem dotyczy dwumasowego koła, ale nie zamachowego

Usterka, o której mowa to uszkodzenie dwumasowego koła pasowego. Element ten jest mocowany do wału korbowego i odpowiada za napędzanie paska wielorowkowego. Bez niego nie działałyby: sprężarka klimatyzacji, alternator czy wspomaganie układu kierowniczego. Niestety dwumasowe koło pasowe jest zbudowane między innymi z gumy mające niwelować drgania, która z czasem się zużywa i pęka. W rezultacie z komory silnika zaczynają wydobywać się niepokojące dźwięki. Są one spowodowane tym, że koło pasowe przestaje skutecznie tłumić drgania i zaczyna je przenosić na inne elementy silnika np. napęd paska wielorowkowego.

Silnik 2.0 TDI
Fot. Volkswagen

Ile kosztuje wymiana dwumasowego koła pasowego?

Samo koło pasowe to wydatek około kilkuset złotych. Tyle trzeba zapłacić za wysokiej klasy zamiennik do silnika Diesla o pojemności do około 2-litrów. W przypadku jednostek 3-litrowy taki element może kosztować nawet niecałe 2000 zł. To koszt samego koła, przy okazji warto wymienić pasek wielorowkowy wraz z całym osprzętem (rolki i napinacz), a to winduje cenę o około 1000 zł.

BMW M57
Fot. BMW

Jak widać, nie jest to niestety usterka, którą można tanio naprawić. Wymieniając samo koło pasowe, ryzykujemy zerwanie się paska w trasie i utratę klimatyzacji, ładowania akumulatora oraz wspomagania układu kierowniczego. Oszczędności rzędu 1000 zł mogą zemścić się unieruchomieniem samochodu w trasie i koniecznością wezwania lawety. Trzeba więc odpowiedzieć sobie na pytanie czy warto decydować się na takie ryzyko. To również strata czasu, bo coś co można wymienić za jednym razem rozkładamy na kilka wizyt w serwisie. Naszym zdaniem lepiej to zrobić od razu.

Fot. Volkswagen, BMW

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News