Twój diesel stracił moc i zaczął dymić na czarno? Sprawdź te części!

Twój diesel stracił moc i zaczął dymić na czarno? Sprawdź te części!

Audi A4 B8 2.0 TDI CR

Podaj dalej

Jeśli w ostatnim czasie silnik Diesla w twoim aucie zaczął kopcić na czarno i stracił moc, to powinieneś sprawdzić jedną z części, które opiszemy w dalszej części artykułu. Oto kilka naszych wskazówek.

Co warto sprawdzić w takim przypadku?

Przede wszystkim, radzimy zacząć od najtańszych części. Dość popularną usterką, która objawia się spadkiem mocy i intensywnym dymieniem na czarno jest uszkodzenie jednej z rur intercoolera. Naprawa takiej części to wydatek zaledwie kilkuset złotych. Warto dokładnie obejrzeć wszystkie przewody podpięte do intercoolera, zanim zaczniecie wymieniać wtryskiwacze za kilka tysięcy złotych.

Fot. Volkswagen

Niestety, w niektórych przypadkach zdarza się również i tak, że to właśnie wtryskiwacze są źródłem słabszej mocy i kopcenia na czarno. W przypadku magnetycznych można spróbować je zregenerować. Jednak niestety jest to loteria. Jednym się uda innym nie. Zdecydowanie lepszym pomysłem jest zakup wtryskiwaczy regenerowanych, ale bezpośrednio przez ich producenta. Kolejny elementem, który może powodować podobne objawy jest pompa wtryskowa lub w przypadku systemu Common Rail pompa wysokiego ciśnienia. Jej naprawa to kilka tysięcy złotych. Niestety i w tym przypadku trudno jest ją dobrze zregenerować. Pozostaje zakup nowej lub ewentualnie używanej. W tym drugim przypadku może okazać się, że pompa z drugiej ręki nie działa tak jak powinna.

Co jeszcze może być źródłem takich problemów?

Na przykład zapchany filtr cząstek stałych DPF. Jednak w takim przypadku, zwykle przybywa również oleju na bagnecie. Jak to możliwe? Bo olej silnikowy jest rozrzedzany przez paliwo. W sytuacji, gdy mamy do czynienia z niedrożnym filtrem cząstek stałych, często też komputer pokładowy wyświetla komunikat informujący o takim problemie.

Silnik 2.0 TDI Common rail
Fot. Volkswagen

Aby jednak dobrze zdiagnozować problem i nie wymieniać części na oślep. Najlepiej odwiedzić mechanika specjalizującego się w naprawach silników wysokoprężnych. Osoba z doświadczeniem inaczej do tego podejdzie. W przypadku weryfikacji usterek jednostki napędowej i jej osprzętu, kluczowe jest też posiadanie dobrego komputera diagnostycznego. Bez odpowiedniego zaplecza, nie uda się niestety naprawić większości usterek. Próbując robić to samemu można tylko pogorszyć sprawę.

Fot. Audi, Volkswagen

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News