To jeden z ostatnich diesli o tak dużej mocy! Tak szybkich aut z takim silnikiem już nie będzie!

To jeden z ostatnich diesli o tak dużej mocy! Tak szybkich aut z takim silnikiem już nie będzie!

Audi S6

Podaj dalej

 

Większość producentów z roku na rok stopniowo wycofuje ze swojej oferty diesle. Zarówno te podstawowe i najbardziej oszczędne, ale również topowe jednostki gwarantujące sportowe osiągi. Jednak póki co na rynku są jeszcze takie auta.

Jednym z nich jest nowe Audi S6

Po raz pierwszy w historii tej niemieckiej marki i prawdopodobnie już po raz ostatni klienci mogą kupić model S6 z silnikiem Diesla. Jednostka ma 3 litry pojemności i turbodoładowanie i elektryczny kompresor. Generuje moc rzędu 344 KM. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki to aż 700 Nm. Samochód ma stały napęd na 4 koła, który przekazywany jest na obydwie osie za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni automatycznej.

Audi S6 5. generacji z takim silnikiem rozpędza się do setki w 5 s. Jego prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Dla porównania poprzednia generacja auta dysponowała podwójnie doładowanym silnikiem V8 o pojemności 4-litrów o mocy 450 KM i osiągała pierwszą setkę w 4,4 s. Za to obecna odsłona S6 na pewno dużo mniej pali, a bardziej wymagający mają jeszcze do wyboru 600-konne RS6. Jednak ta najmocniejsza wersja dostępna jest tylko jako kombi – Avant. S6 można za to kupić w odmianie sedan.

Główny konkurent Audi S6

Głównym konkurentem tego modelu jest oczywiście BMW 540d z 3-litrowy motorem wysokoprężnym wyposażonym w 2 turbosprężarki o prawie identycznej mocy rzędu 340 KM. Auto ma też dokładnie taki sam moment obrotowy jak w S6 – 700 Nm. BWM jest za to trochę szybsze. Osiąga pierwszą setkę w 4,6 s. Prędkość maksymalna jest w tym przypadku taka sama jak w Audi i wynosi 250 km/h.

BMW podobnie jak samochód z czterema pierścieniami na masce też ma napęd na 4 koła – xDrvie. Nie jest to co prawda układ stały, ale przednia oś dołączana jest głównie w sytuacji uślizgu tylnej. Przez to samochód nie poradzi sobie tak dobrze z jazdą w trudnych warunkach zimowych czy deszczowych. Jednak takie rozwiązanie sprawia, że tylna oś wpada w lekkie uślizgi. Dzięki czemu jazda jest przyjemniejsza i bardziej wymagająca.

Do połowy 2020 roku dostępny był jeszcze mocniejszy 400-konny diesle BMW w wersji M550d. Niestety został wycofany. Być może nie spełniał odpowiednich norm spali lub nie było na niego zbyt dużego zainteresowania. Był też niewiele szybszy od odmiany 540d.

Fot. Audi

Przeczytaj również