Wymieniając najlepsze silniki Diesla jakie kiedykolwiek powstały w historii motoryzacji, nie sposób zapomnieć o legendarnej jednostce BMW o oznaczeniu fabrycznym M57D30. Co to dokładnie za silnik? W którym modelach występuje?
Co kryje się pod oznaczeniem M57D30?
M57 to seria jednostek wysokoprężnych. D oznacza diesla, a 30 pojemność 3,0 l. Motor ten był – po pewnych modyfikacjach – produkowany od lat 90. aż do około 2010 roku. Najtrwalsze są jedna jednostki z pierwszych lat produkcji. Te generują moc 184 i 193 KM. Właśnie te odmiany były dostępne w BMW 330d E46 oraz w modelu 530d E39.

Silnik Diesla M57D30 znajdziemy również w luksusowej limuzynie 730d E38 oraz w pierwszym seryjnie produkowanym SUV-ie BMW X5 E53. Choć nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, jednostka z serii M57 była dostępna również jako M57D25 o pojemności 2,5-litra. Motor ten trafił pod maskę BMW 525d E39 oraz 525d E60.
Kolejna odsłona M57D30TU nie była już tak trwała!
W późniejszych latach, motor M57 przeszedł kilka modyfikacji, a kodzie silnika pojawiały się dodatkowe litery, takie jak UL, TU, OL, OLTU czy TOP oraz TOPTU. Odmiany te były dostępne między innymi w BMW 3 E46 oraz E90/E91, w BMW 5 E60/E61, w modelu 7 E65/E66, w Serii 6 E63, a także w SUV-ach X3 E83, X5 E53 oraz E70, a także w X6 E71. Najsłabsze odmiany miały 197 KM i pojemność 2,5 l. Topowe dysponowały dwoma turbosprężarkami i generowały aż 286 KM.

Niestety jednostki te nie były już tak trwałe jak 184- czy 193-konne wersje M57D30 z końca lat 90. Nowsze motory miały problemy z pękającym łańcuchem rozrządu. Wtryskiwacze również nie były już tak trwałe jak w pierwszych wersjach tego silnika. Jednak mimo tych usterek, jednostki te również można uznać za dość udane. Pod warunkiem wymiany rozrządu co 200 000 km i regularnego sprawdzania korekt wtryskiwaczy.
Fot. BMW