Ten diesel przejedzie nawet ponad milion kilometrów! Takich silników się już dzisiaj nie produkuje!

Ten diesel przejedzie nawet ponad milion kilometrów! Takich silników się już dzisiaj nie produkuje!

BMW M57

Podaj dalej

Wymieniając najlepsze silniki Diesla jakie kiedykolwiek powstały w historii motoryzacji, nie sposób zapomnieć o legendarnej jednostce BMW o oznaczeniu fabrycznym M57D30. Co to dokładnie za silnik? W którym modelach występuje?

Co kryje się pod oznaczeniem M57D30?

M57 to seria jednostek wysokoprężnych. D oznacza diesla, a 30 pojemność 3,0 l. Motor ten był – po pewnych modyfikacjach – produkowany od lat 90. aż do około 2010 roku. Najtrwalsze są jedna jednostki z pierwszych lat produkcji. Te generują moc 184 i 193 KM. Właśnie te odmiany były dostępne w BMW 330d E46 oraz w modelu 530d E39.

bmw-e39-diesel
Fot. BMW

Silnik Diesla M57D30 znajdziemy również w luksusowej limuzynie 730d E38 oraz w pierwszym seryjnie produkowanym SUV-ie BMW X5 E53. Choć nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, jednostka z serii M57 była dostępna również jako M57D25 o pojemności 2,5-litra. Motor ten trafił pod maskę BMW 525d E39 oraz 525d E60.

Kolejna odsłona M57D30TU nie była już tak trwała!

W późniejszych latach, motor M57 przeszedł kilka modyfikacji, a kodzie silnika pojawiały się dodatkowe litery, takie jak UL, TU, OL, OLTU czy TOP oraz TOPTU. Odmiany te były dostępne między innymi w BMW 3 E46 oraz E90/E91, w BMW 5 E60/E61, w modelu 7 E65/E66, w Serii 6 E63, a także w SUV-ach X3 E83, X5 E53 oraz E70, a także w X6 E71. Najsłabsze odmiany miały 197 KM i pojemność 2,5 l. Topowe dysponowały dwoma turbosprężarkami i generowały aż 286 KM.

Fot. BMW

Niestety jednostki te nie były już tak trwałe jak 184- czy 193-konne wersje M57D30 z końca lat 90. Nowsze motory miały problemy z pękającym łańcuchem rozrządu. Wtryskiwacze również nie były już tak trwałe jak w pierwszych wersjach tego silnika. Jednak mimo tych usterek, jednostki te również można uznać za dość udane. Pod warunkiem wymiany rozrządu co 200 000 km i regularnego sprawdzania korekt wtryskiwaczy.

Fot. BMW

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News