Stare Audi z napędem quattro bez problemów wyciągnęło dużo większego dostawczaka!

Stare Audi z napędem quattro bez problemów wyciągnęło dużo większego dostawczaka!

Audi logo

Podaj dalej

Audi A6 C5 Allroad to samochód, który ma już swoje lata. Jednak mimo to, nadal dzielnie radzi sobie z ośnieżonymi drogami. Na podlinkowanym przez nas filmie widać, jak wyciąga ciężarówkę z opresji. Stały napęd 4×4 jest w takich sytuacjach wręcz niezastąpiony.

Jak to możliwe?

Bez wątpienia dużą rolę odegrał tu napęd quattro. Jest to taki rodzaj napędu, w którym moment obrotowy przekazywany jest na wszystkie koła przez cały czas. Dzięki temu, auto może wyjechać nawet z największych opresji. Taki napęd pomoże ruszyć auto w sytuacji, gdy pełną przyczepność będzie miało tylko jedno z kół. W takim przypadku, układ ze sprzęgłem Haldex zwykle nie daje rady. Na tym przykładzie widać, że istotny jest nie tylko sam fakt obecności napędu 4×4 w aucie, ale też jego rodzaj.

Audi stosuje tego typu rozwiązanie z mechanizmem różnicowym Torsen we większości swoich modeli. Wyjątkiem są między innymi A1, A3, Q2, Q3 oraz tylnonapędowa wersja sportowego R8. W przypadku tych pierwszych modeli, łatwo to rozpoznać. Widać to po otworzeniu maski. Jeśli silnik jest ułożony poprzecznie, wówczas mamy do czynienia z napędem na przednią oś lub z układem dołączanym 4×4 wyposażonym w sprzęgło Haldex. Jeśli w danym modelu Audi silnik umieszczony jest wzdłużnie, wtedy możemy być pewni, że samochód dysponuje napędem na 4 koła z mechanizmem różnicowym Torsen. Jest to oczywiście napęd stały.

Sam napęd quattro to nie wszystko

Wyciągnięcie ciężarówki z opresji nie udałoby się bez mocnego silnika. Aby wyciągnąć ciężarówkę, samochód musi mieć pod maską dużą jednostkę napędową. Tak było również i w tym przypadku. A6 C5 Allroad miało prawdopodobnie podwójnie doładowany motor V6 o pojemności 2,7-litra, który seryjnie generuje moc rzędu 230 lub 250 KM. Maksymalny moment obrotowy tego silnika to od 310 do 350 Nm. Auto osiąga pierwszą setkę w zaledwie 6,8-7,3 s. Prędkość maksymalna to w zależności od wariantu od 240 do 248 km/h.

Logo Audi
fot. pixabay.com

Dlaczego podajemy różne parametry tego silnika? Z bardzo prostej przyczyny, w Audi A6 C6 Allroad dostępne były dwa warianty tej jednostki benzynowej. Co ciekawe, to motor bardzo podatny na modyfikacje. Niektórzy tunerzy wyciągają z niego nawet ponad 300 KM. Oczywiście im większa moc, tym większe ryzyko, że silnik tego nie wytrzyma.

fot. pixabay.com

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News