Słyszysz stuki w przednim zawieszeniu? Wiemy co może być tego przyczyną!

Słyszysz stuki w przednim zawieszeniu? Wiemy co może być tego przyczyną!

diesel benzyna

Podaj dalej

Słyszysz stukanie dobiegające z przedniego zawieszenia. Wyjaśniamy co może być przyczyną takich odgłosów. Nie jest to oczywiste, ale też nie niemożliwe do zdiagnozowania.

Stuki z przedniego zawieszenia

Najczęściej spotykaną, najprostszą i jednocześnie najtańszą w naprawie usterką przedniego zawieszenia jest wybicie gum łącznika stabilizatora. Jest to głuche stukanie dochodzące z kół podczas pokonywania nierówności. Można to zdiagnozować łapiąc za łączniki na postoju i próbując nimi ruszać. Powinny być sztywne i nieruchome. Jeśli mają luzy to kwalifikują się do wymiany. W niektórych przypadkach wyraźnie widać zużytą gumę i wyciekający z niej smar.

Co jeszcze może stukać? Na przykład amortyzatory, ich odboje lub osłony. Jak je sprawdzić? Na początek warto dokładnie obejrzeć te wszystkie elementy. Tak naprawdę jednak zużycie będzie widać głównie na amortyzatorach. Jeśli obudowa jest mocno zardzewiała, widać ewidentne wycieki oleju lub pęknięcia to możecie być pewnie, że amortyzator nadaje się do wymiany.

Naprawa zawieszenia
Fot. pixabay.com

Jeżeli nie widać żadnych śladów zużycia, a mamy problem z lokalizacją stukania to warto pojechać na stację diagnostyczną i sprawdzić zawieszenie na szarpakach. Zalecamy wykonać też test amortyzatorów. Jeśli na wykresie pokazującym amplitudy ich drgań są znaczne różne to amortyzatory kwalifikują się do wymiany. Ich procentowa skuteczność w wielu przypadkach nie oddaje faktycznej sprawności.

Co jeszcze może stukać w przedniej części nadwozia?

Przyglądając się przedniemu zawieszeniu warto sprawdzić jeszcze w jakim stanie są elementy metalowo-gumowe wahaczy, czyli tak zwane sworznie. Te również mogą być wybite. Stuki mogą być spowodowane też luzami na drążkach kierowniczych lub ich końcówkach. Od tego warto zacząć przegląd elementów układu kierowniczego.

Zawieszenie
Fot. pixabay.com

Jeżeli drążki i końcówki są w pełni sprawne, warto sprawdzić jeszcze w jakim stanie są inne elementy układu kierowniczego. Stukanie może dobiegać również z przekładni kierowniczej. Tak zwana maglownica, szczególnie jeśli ma luzy, może wydawać takie odgłosy. Podobne odgłosy mogą dochodzić też z kolumny kierowniczej. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy ma ona luzy. Jak widać zlokalizowanie źródła stukania nie jest łatwe i często wymaga sporo czasu i cierpliwości.

Fot. pixabay.com

Przeczytaj również